Hela livscykeln för STILRIDEs första motorcykel SUS1 är tänkt att vara så hållbar som möjligt.
Ett viktigt steg i detta är själva tillverkningen, där STILRIDE siktar på en lokal produktion. Tanken
kring mikrofabriker, där varje enskild motorcykel byggs lokalt på den aktuella marknaden, har
därför funnits med från början.
– En av de stora fördelarna med vår tillverkningsteknik är att den utgår från stålplåt som vi
viker och böjer. Det innebär inte bara att vi spar på material, utan även att transporten av
råvaran blir oerhört effektiv jämfört med den färdiga produkten, säger Jonas Nyvang.
Hela chassit kan produceras lokalt
Nyckeln till att kunna producera hela chassit lokalt är en förenklad och automatiserad process där en robot garanterar lika resultat vi varje tillfälle. Samarbetet med ADAXIS ger ytterligare en
dimension till detta, då företaget specialiserat sig på att förenkla robotstyrning, men också gör det möjligt att, genom 3D-utskrifter, skapa ytterligare delar till motorcykeln genom den robot som används.
Genom ADAXIS kommer man nu även kunna skriva ut nya delar i mikrofabrikerna, delar som
annars hade behövts tas in ifrån annan tillverkare. Närmre bestämt handlar det, i första skedet,
om kåpor, skärmar och ett antal fästen som nu enkelt kan byggas på plats enligt samma princip
som STILRIDE erbjuder i övrigt.
– Med robotisering kan vi pressa gränserna för vad som kan tillverkas med hjälp av 3Dteknik,
såväl vad gäller storlek som form. Utmaningen är att programmering av robotar för
3D ofta är avancerat och svårgreppbart. Vårt mål är att snabba upp processen och göra
den mer intuitiv, även när det gäller riktigt komplexa projekt, för att alla ska kunna dra
nytta av den här tekniken, säger Emil Johansson, medgrundare på ADAXIS.
Stor potential att
spara på miljöavtrycket
– ADAXIS har kunskaper och erfarenheter som kommer att förenkla och förbättra
processen ytterligare och samtidigt garantera att det blir samma slutresultat oavsett var i världen slutproduktionen sker. Det här har potential att inte bara spara avsevärt på miljöavtrycket, utan även att skapa en hel del arbetstillfällen lokalt, fortsätter Nyvang.
Samarbetet mellan STILRIDE och ADAXIS ger också möjligheten att snabbt kunna sätta upp en mikrofabrik i Frankrike på sikt, men den första öppnas inom kort i Nacka strand, i anslutning till
STILRIDEs huvudkontor.
Första fabriken beräknas komma i gång under våren och där kan vi också börja sätta de sista detaljerna inför en serieproduktion av SUS1. Fördelarna med mikrofabriks-tanken är många, inte minst ur aspekten att vi alltid kommer kunna producera on-demand och även kunna skala upp och ner snabbare i förhållande till hur mycket som beställs, avslutar Jonas Nyvang.