Lucid Motors menar sig ha uppdraget att inspirera användandet av hållbara transporter genom att skapa de mest fängslande elektriska fordonen, centrerade kring den mänskliga upplevelsen. Det låter förstås ståtligt och företagets första bil, Lucid Air, är också en elegant lyxsedan med en Kalifornien-inspirerad design som stöds av beprövad race-teknik.
Det där med att man inspirerats av aerodynamik innebär i fallet med Lucid Air att bolagets ingenjörer valt en annan väg än traditionella lyxsedaner. Istället för rejält tilltagen motorhuv och bak, har man valt att låta passagerarutrymmet ta större plats. Ett beslut som fört med sig att Air blir den mest aerodynamiska bilen i klassen. Luftmotståndskoefficienter anges till 0,21. Vilket kan jämföras med Tesla Model S som har en motsvarande siffra på 0,24.
DRIVLINA MED DUBBLA ELMASKINER
Med lyxigt inre utrymme i en mellanstor bilmodell kommer Air att kunna leverera mer än 80 mils i räckvidd och en acceleration på 0-100 kilometer i timmen på under 2,5 sekunder. Kundleveranser av Lucid Air, som kommer att produceras på Lucids nya fabrik i Casa Grande, Arizona, börjar nu strax efter årskiftet 2020-2021.
Lucid Air har en drivlina med dubbla elmaskiner, en per axel, vilket ger
kapacitet att leverera över 1 300 hästkrafter, men detta har nu begränsats till strax över 1000 hk.
Batterikapaciteten ligger på 113 kWh. Man ska därmed kunna klara drygt 80 mil på en fulladdning. Energiförbrukningen är 1,355 kWh/mil.
Vidare är batterisystemet på 924 volt och genom detta har man kunnat se till att höja effekten vid laddning, detta till 300 kW.
TAJT SAMARBETE MELLAN SKILDA TEAM
Tillbaka till formgivningen ska vi konstatera att Lucid som en ny spelare på marknaden varken har ett arv eller formspråk att förhålla sig till. Detta öppnar upp möjligheter för kreativ design. Tack vare ett nära samarbete mellan teamen har förståelse och uppskattning skapats för vilka prioriteringar och begränsningar som finns inom olika områden, något som påverkat designen.
– Samarbete har varit en central del i vår framgången. Genom att arbeta nära de övriga teamen såsom kaross, belysning och aerodynamik har vi kunnat säkerställa att design följer funktion. Exempelvis bidrog framsteg inom belysningsteknik för hur vi kunde utforma strålkastarna och bakljusen. Tillsammans flyttar vi fram gränserna för hur en bil kan utformas. De lärdomarna vi har gjort har resulterat i en bättre produkt som särskiljer sig från andra märken och i slutändan en bra bil för konsumenten, säger Jenny Ha, senior designer, ”Exterior”.
”DESIGN FÖR ANVÄNDAREN”
Att utforma en bil handlar om vår egna upplevelse av den, såväl som exteriören som interiören, och varje detalj ska vara precis i sin design. Ambitionen har varit att samtliga i bilen ska känna sig speciella.
– Vi designar för användaren, deras känsla och komfort. Bilens inredning är del av en offentlig miljö samtidigt som det är ett privat utrymme. Vi ville förstärka det genom att göra designen mer spännande, såsom framsätets cockpit-känsla och förarorienterade utformning i samspel med en lugnare miljö i baksätet. Framtida lyx handlar om att ge sig tid, vara snäll mot sig själv och belöna sig på ett sätt som är bättre för miljön, säger Joann Jung, ”Design Director Interior”.
TÄMLIGEN RENODLAD
DASSAULT-MILJÖ PÅ 3DEXPERIENCE-PLATTFORMEN
Slutligen några ord om PLM-upplägget på företaget. Här jobbar Lucid Motors i en tämligen renodlad Dassaultmiljö, byggd på 3DEXPERIENCE-plattformen, med ENOVIA som PDM-system.
Man arbetar på CAD-sidan i 3DX-appen CATIA och har även valt att satsa på Dassault när det gäller digital tillverkningshantering, där DS’ DELMIA-svit används.
Slutligen – prisnivån då detta eleganta fordon? Den startar på precis under 70 000 dollar, motsvarande ca 600 000 svenska kronor.