Men vi befinner oss ännu i en lärandeprocess, säger Henriksson.
– Det är genom att bygga och testa koncept som Scania AXL som vi lär oss. Och vi gör detta tillsammans med kunder, partners, akademi och andra intressenter som behöver involveras. När vi arbetar för att reducera CO2, för att inte säga helt ”avkolifiera”, transportsystemen, är en hel del av förändringen kopplad till stora teknikskiften. Att exempelvis ta bort hytten, som vi gjorde med Scania AXL, förändrar spelet mycket. Det känns bra för oss som ett teknikdrivet företag att kunna visa upp vad som faktiskt är möjligt. Jag kan inte tänka mig en mer intressant tid att arbeta i ekosystemet för transport och logistik, säger Scaniachefen.
Mjukvaran viktigare än hårdvaran i autonoma transportfordon
När flera branscher verkar för att effektivisera transporter med målet att dessa ska vara mer hållbara, ökar intresset för självkörande fordon. Gruvor och inhägnade byggområden är miljöer som är särskilt lämpliga för tester med självkörande fordon eftersom platserna är välkontrollerade.
I autonoma fordon är mjukvaran i många avseenden viktigare än hårdvaran. Scania AXL styrs och övervakas från en intelligent kontrollfunktion. I exempelvis gruvor underlättas den autonoma driften av ett logistiksystem som meddelar fordonet hur den ska agera.
– Vi har redan självkörande lastbilar i kunddrift, men än så länge har dessa fordon plats för säkerhetsförare som om nödvändigt kan ingripa. Scania AXL har ingen hytt och det ger helt andra spelregler, säger Scanias forsknings- och utvecklingschef Claes Erixon. Utvecklingen av själkörande fordon har tagit stora kliv framåt under de senaste åren. Vi har fortfarande inte alla svar men genom konceptfordon som Scania AXL bryter vi ny mark och vi lär oss väldigt mycket.
Konceptfordonet blandar nytt och traditionellt
Förbränningsmotorn i konceptfordonet visar hur traditionell och ny teknik samverkar. Motorn drivs med fördel med förnybart biobränsle.
Den robusta och kraftfulla konstruktionen och designen av Scania AXL svarar mot de tuffa miljöerna i gruvor och stora byggen. En ny intelligent frontmodul ersätter den traditionella hytten men trots avsaknaden av en hytt känns fordonet lätt igen som en Scania.
Arbetet med bolagets nya PLM-system i full gång
Inom parentes ska också sägas att det är inte bara inom fordonteknologin som den svensk-tyska lastbilstillverkaren förnyar sig. Man är sedan en tid tillbaka i full gång med förberedelser för att implementera sitt nya PLM-system, vilket baseras på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform. DS-miljön är dock i sig ingen nyhet på Scania, som tidigare jobbat i både DS V4 och V5-miljöerna.
PLM&ERP News publicerar inom kort en specialartikel om Scanias arbete när det gäller införande av V6- och 3DEXPERIENCE-plattformen, vilken planteras att finnas på polats någon gång under 2021.