Målet är att testa och optimera de nya utvecklingslösningarna och lansera den ingående tekniken och metodiken som genereras i Berlin och därefter etablera de nya ”paketen” på Mercedes-Benz fabriker över hela världen.
KOMPETENS CENTER FÖR E-MOBILITET
Jörg Burzer konstaterar att Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde-anläggningen ska förvandlas till ett kompetenscenter för digitalisering med fokus på utveckling och implementering av det digitala Mercedes-Benz Cars-ekosystemet MO360 (http://mb4.me/UWbRz2GR), förutom ”re-designen” av produktionsaktiviteter.
I framtiden kommer e-mobilitetskomponenter också att monteras i Berlin.
Med ”Werner-von-Siemens Center for Industry and Science”, i Siemensstadt i Berlin, finns det redan omfattande erfarenhet som kan införlivas i samarbetet. Med synergierna från Siemensstadt2 och Mercedes-Benz Digital Factory Campus Berlin kommer man snabbt att etablera två toppmoderna digitala centerpunkter.
BYTTE UT DASSAULTS CAD-
LÖSNINGAR MOT SIEMENS’ 2015
Cedrik Neike, styrelseledamot i Siemens AG och VD för Siemens Digital Industries konstaterar att dagens annonsering innebär att de två bolagen utvidgar sitt decennielånga framgångsrika samarbete med Mercedes-Benz inom teknik och produktion.
PLM&ERP News läsare minns att Mercedes Daimler-koncernen kring 2015 i en dramatisk omgörning bytte ut PLM-verktygen från Dassault Systemes, främst då CATIA (CAD) och ENOVIA (PLM/PDM) mot Siemens motsvarigheter, NX CAD och Teamcenter (PLM/PDM); en operation som omfattade samtliga koncernens dåvarande drygt 7000 säten för dessa lösningar. Detta torde vara det största high-end CAD-bytet under 2000-talet.
På PLM/PDM-sidan hade dock Mercedes redan Teamcenter som huvudplattform. När den tyska fordonstillverkaren nu går vidare i Siemens-spåret är det ännu inte klart exakt vilka produktutvecklings- och automationsmjukvaror som kommer att implementeras. Vi kommer att följa upp saken i kommande artiklar på PLM&ERP News.
Men idag tar Mercedes hur som helst alltså ytterligare ett steg i detta:
– Tillsammans är nu målet att ta klivet upp mot hållbar och ännu mer konkurrenskraftig bilproduktion. För att uppnå detta förlitar vi oss alltså på digital- och uppkopplad teknik i helheten för att skapa hållbarhet och nya bättre arbetsmiljöer än någonsin tidigare.
Det blir alltså Siemens automations- och programvarulösningar som kommer att utgöra grunden för den digitala omvandlingen av bilproduktionen. De fysiska och virtuella världarna kopplade till operativ teknik (OT) och IT blir basen i detta. Därmed, menar man, öppnas nya möjligheter för att samla, förstå och använda de enorma mängder data som genereras inom teknik och produktion. Med innovativa IoT-applikationer kan till exempel produktionsprocesser göras mycket mer flexibla och energieffektiva.
STADEN BERLIN STÖDER PARTNERSKAPET
Ett intressant inslag i dagens annonserade samarbetsplaner är staden Berlins roll i upplägget. I Tyskland har man traditionellt ett ofta starkt samarbete, inte bara mellan tuffa konkurrenter, utan också med akademi och stat och lokala myndigheter. Michael Müller, styrande borgmästare i Berlin kommenterar saken så här:
– Dagens avtal är ett tydligt åtagande från Mercedes-Benz och Siemens till Berlin som en plats för innovation och produktion. Båda företagen har länge etablerat och nära band till Berlin. Med sitt strategiska partnerskap stärker de vår ledande plats för vetenskap och forskning och kan säkra jobb och utbildningsplatser. Vi är mycket glada över att kunna bidra till att främja digitaliseringen av produktionsprocesserna härifrån – och vi är mycket glada över att stödja nätverkande och samarbete med potentiella partners från vetenskap, forskning och företag som arbetar här i huvudstaden.”
Staden Berlin kommer alltså att stödja partnerskapet, som är en del av det vetenskapliga och kommersiella landskapet i Berlin. Mot denna bakgrund kommer den styrande borgmästaren i Berlin att sponsra samarbetet.