”I huvudsak är målet med smart laddning att fördela strömmen i enlighet därmed mellan laddstationer och/eller mellan ett kluster laddningsstationer och en plats.
EN (LAST) BALANSERINGSHANDLING
I smarta laddningsvillkor finns det två sätt att kategorisera fördelningen av kraft:
• klusterbelastningsbalansering och
• dynamisk belastningsbalansering.
Du kan också tänka på detta som en slags maktfördelning.
Klusterlastbalansering avser den effekt som fördelas mellan laddstationerna. Den totala tillgängliga effekten på en plats dedikerad till EV-laddning har redan ställts in manuellt via OCPP (Open Charge Point Protocol). Så det är lättare att tänka på detta som kraftfördelning på stationsnivå.
Dynamisk lastbalansering kan betraktas som nivån ovanför klusterbelastningsbalansering eftersom den effekt som avsatts för EV-laddning justeras automatiskt baserat på den totala energianvändningen på en plats. I grund och botten sker den automatiska justeringen när kraften strömmar från nätet till en plats som också innehåller ett kluster laddstationer och andra apparater.
LASTBALANSERING
Företagen bör vara medvetna om effekterna av belastningsbalansering eftersom båda alternativen gör det möjligt för platser att användas mer effektivt och distribuera kraft beroende på företagets prioriteringar. Dessutom hjälper balanseringsåtgärderna, som äger rum på stationer eller platsnivå, företag att undvika dyra nätuppgraderingar, göra mer ström tillgänglig för EV-laddning efter eget gottfinnande och minska de totala elkostnaderna.
Samtidig laddning är också en smart laddningsfunktion och något som är starkt beroende av lastbalansering för att lyckas.
Samtidig laddning gäller inte bara för DC-laddning. Vissa laddstationer gör att AC Type 2-uttag kan användas samtidigt som de erbjuder DC-laddning via CCS eller CHAdeMO. AC- och DC-uttagen delar inte samma komponenter som AC-laddning använder EVs inbyggda laddare.
SAMTIDIG LADDNING
Lastbalansering och samtidig laddning kommer till stor nytta för företag som driver och hanterar fordonsdepåer, snabbladdningsnav (till exempel motorvägar) och parkeringsplatser på arbetsplatsen.
När EV-antagandet ökar, kommer också efterfrågan på EV-laddning att öka: smarta laddningsfunktioner är anledningen till att företag och kunder kan dra nytta av elrörligheten på ett sätt som är effektivt för alla.
TA TILLBAKA STRÖMMEN (TILL NÄTET)
Vehicle to Grid (V2G)-teknologi gör att energi kan ”dras” tillbaka till elnätet från batteriet i en EV. Med denna teknik kan ett EVs batteri laddas och laddas ur baserat på olika signaler, såsom energiproduktion eller förbrukning i närheten.
V2G-teknik kommer att vara särskilt viktig för fordonsdepåer och arbetsplatser som fungerar med många fordon. Med potentiellt hundratals fordon som fungerar som externt batterilagring kan en mängd olika platser vara säkra på att ström fortfarande kommer att finnas tillgänglig under de omständigheter där nätet kan bli överväldigat.
VAD BETYDER SMART LADDNING FÖR FÖRETAG?
Om du och ditt företag som vill investera i EV-laddning – antingen som en tjänst eller integrera EV-laddning i din befintliga verksamhet – så är smart laddning något som är bra att vara medveten om. Just nu är det smarta laddningsfunktioner som underlättas av nästa generations ladd-stationer, som ger EV-förare över hela världen förtroendet att välja din plats för EV-laddning.
EVBox erbjuder en rad ladd-stationer, som utnyttjar smart laddning för företag runt om i världen. För en komplett lista över tekniska specifikationer och användningsfall, samt mer information, ta en titt på vår portfölj av DC-laddstationer.”