Annons

Svenska bärplansbåten Candela C-7 utmärkte sig i prestigefylld elbåtstävling i Monaco

Ännu mer imponerande är att den effektiva C-7an slog konventionella elektriska motorbåtar utrustade med tio gånger större motorer – vilket visar varför bärplan har en ljus framtid för motorbåtar.

VANLIGA ELBÅTAR BEHÖVER 100-TALS HÄSTKRAFTER – INTE CANDELA
Den 25 fot långa Candela C-7 behöver bara 25 hk för att kryssa med en hastighet på 20 knop. Maximalt 87 hk under start, elmotorn är liten jämfört med motorerna monterade på konventionella motorbåtar av samma storlek. På grund av hydrodynamiska effekter behöver de konventionella elbåtarna vanligtvis flera hundra hästkrafter för att nå höga hastigheter.
– Det här är en stor dag för vår elbåt. Vi ville visa att i stället för att bara montera större motorer och mer batterier i konventionella, ineffektiva skrov, kan bärplansbåtar använda mindre kraft för att nå högre hastigheter och få lång räckvidd. Det är så vi kan göra båtliv riktigt hållbart, sa Candelas Mikael Mahlberg efter loppet.
– Genom att flyga över vattnet får du också en mjukare åktur i hackigt väder, tillade Mahlberg.
Mahlberg menade vidare att C-7 har mer gemensamt med ett flygplan än en båt. Kontrollsystemet liknar en modern jetfighter, som F-16. Som förare styr du bara och kontrollerar hastigheten, allt annat hanteras av datorn, sa han.

SOFISTIKERADE DATORER OCH SENSORER
C-7 är utrustad med Candelas sofistikerade inbyggda dator, ”flygkontrollen”, som automatiskt justerar bärplanen 100 gånger per sekund för att ta hänsyn till sidovind, vågor och olika belastningar. Kontrollen tar i detta emot input från flera olika sensorer och beräknar planets optimala attackvinkel för att säkerställa en smidig körning.
Candelas bärplanssystem – med två undervattensvingar som kan dras in för enkel förvaring och t ex när båten går in i grunda hamnar – utnyttjas nu för större elbåtar. Nästa år kommer Candela att lansera den elektriska folieringsfärjan P-30 till Stockholm, samt en 12-personers vattentaxi, kallad Candela P-12.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title