Annons

SIEMENS om MBSE: ”Lösningarna för modellbaserad systemteknik har inte hängt med i komplexiteten hos dagens produkter”

Vi ska börja med att konstatera att Dale Tutt och Nand Kochhar i högsta grad vet vad de talar om. De har tunga och framgångsrika karriärer på CVarna:

  • Tutt (t v på bilden) är ansvarig för den globala strategin för flyg- och försvarsindustrin för Siemens och driver specifika industrikrav till branschspecifika produkter och marknadslösningar för flyg- och försvarskunder. Han har 30 års erfarenhet av konstruktion, utveckling och programledarskap inom flygindustrin.
  • Nand Kochhar (t h) började på Siemens 2020 efter nästan 30 år hos Ford Motor Company, där han senast fungerade som chef för ”Global Safety Systems Engineer”. I denna egenskap var Koch har ansvarig för fordonssäkerhetsprestanda för alla Ford- och Lincoln -märkesprodukter globalt. Han fungerade också som ”Executive Technical Leader”, CAE, och som medlem i Fords ”Technology Advisory Board”. hans tjänstgöring inom Ford omfattar också ledande ställningar inom en rad olika discipliner, inklusive produktutveckling, tillverkning, digitalisering, utveckling av simuleringsteknik och implementering.

DYRARE KOSTNADER OCH FÖRSENINGAR
Först och främst menar Tutt och Kochhar alltså att första generationens verktyg för modellbaserad systemteknik (MBSE) helt enkelt inte har hängt med i komplexiteten hos dagens produkter ifråga om kapabiliteterna att definiera och dela produktdata över omfattande värdekedjor. Som ett resultat drabbas många projekt av kostnadsöverskridanden och förseningar. För att omvandla utvecklingsprocessen måste systemtekniska lösningar göras allmänt tillgängliga i hela företaget – inte bara för systemingenjörerna.
”Verktyg baserade på den första generationen av Systems Modeling Language (SysML) kämpar med stora modeller, driftskompatibilitet och leverantörssamarbete. Våra kunder söker nästa generations lösningar som hanterar problemen med SysML – och de behöver systemtekniska data tillgängliga för hela företaget,” hävdar de båda VParna.

REVOLUTIONERAR HELA PRODUKTUTVECKLINGEN
Så, hur går man framåt i detta? Klart är digitala tvillingar kommer att spela en stor och avgörande roll i den revolution man ser framför sig.
”Siemens har åtagit sig att bygga nästa generations MBSE-lösningar som utnyttjar den omfattande digitala tvillingen inom ett öppet ekosystem. Detta kommer att revolutionera komplex produktutveckling för alla branscher och påskynda nya program i hela värdekedjan. Det kan till exempel hjälpa försvarsdepartement att utveckla nästa generations flygplan lika gärna som det kan hjälpa en nystartad leverantör av nästa era av innovativa transporter,” hävdar skribenterna, och fortsätter:
”För det första hjälper vi standardgrupper att både leda och stödja interoperabilitet och utbyte av systemmodeller. Den nuvarande versionen av SysML är långt ifrån perfekt, och värdefull data går ofta förlorad i kommunikationen mellan team. Vårt fortsatta ledarskap inom SysML v2 möjliggör djup kommunikation med produkttekniska team och hela det digitala företaget. SysML v2 är redo att ta bort begränsningarna för nuvarande SysML -verktyg med en ännu mer öppen och kapabel modelleringsspråksstandard – vilket ger sann interoperabilitet mellan applikationer.”

BYGGER PÅ SysML v2
Man tänker sig alltså att bygga morgondagens MBSE-lösningar på SysML v2 för att skapa systemtekniska funktioner som gör data tillgängliga för hela företaget, så att företag kan fatta snabbare – och bättre – beslut om nya produkter genom att integrera systemmodeller i en omfattande digital tvilling.
”Detta enhetliga tillvägagångssätt tar bort risker och förbättrar kvaliteten genom att optimera och verifiera produktarkitekturen i alla teknik- och företagsprocesser till en enda sanningskälla.
Att leverera lösningen i en öppen plattform skapar sedan sömlös driftskompatibilitet i hela värdekedjan, oavsett om det är mellan egna tekniska avdelningar eller externa leverantörer som använder en åldrande version av SysML.”

UTVECKLAS I SAMARBETE MED KUNDERNA
För att förverkliga denna vision kommer Siemens att fortsätta samarbeta med sina kunder och standardsgrupper för att leverera en nästa generations MBSE-lösning. Men framtiden för produktinnovation är beroende av ett öppet och standardiserat modelleringsspråk. Därför:
”Säg hejdå till gårdagens verktyg och gå med oss när vi utvecklar nästa generations MBSE -lösningar, byggda på den öppna standarden för SysML v2.”

Det ska bli synnerligen intressant att följa utvecklingen av detta. Få bolag inom PLM-sfären har de resurser, den bredd och de detaljkunskaper som krävs för att lyckas med denna vision, men Siemens tillhör det fåtal som kan göra det som krävs. Och vägen framåt med att definiera framtiden för MBSE med SysML v2 känns lovande.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title