Annons

CAE PÅ SPETSNIVÅ: Modelica och FMI i fokus när TECHNIA-ägda Claytex släpper ny lösning för autonom fordonssimulering

Klart är vidare att Claytex är en erfaren spelare i simulerings- och analys-branschen. Under sin 24-åriga historia inom systemteknik har bolaget genererat mängder av framgångsrik IP relaterat till sin kompetens på specialområdena.

Claytex har ett samarbete med rFpro för att tillhandahålla integrationer med sina fordonsmodeller för användning i ”Driver-in-the-Loop-simulatorer” (DiL).

Modelica och FMI
När det gäller bolagets verktyg fokuserar man på att simulera dynamiken i hur system beter sig och interagerar med de öppna standarderna från Modelica och FMI.
Ifråga om simulering och analys kring självkörande fordon har man arbetat med denna teknik sedan 2016, med utgångspunkt från sju tidigare års arbete med körsimulatorer inom Formel 1 och NASCAR.
På bolagets meritlista finns också att man under 2009 samarbetade med rFpro för att tillhandahålla integrationer med sina fordonsmodeller för användning i ”Driver-in-the-Loop-simulatorer” (DiL) inom motorsport. Detta partnerskap omfattar nu distributionen av rFpro; Modelica-bibliotek för att koppla fordonsmodeller till rFpro; och utvecklingen av sensormodeller för att stödja virtuell testning av autonoma fordon.
– Vi har också varit partners till Dassault Systèmes i över ett decennium och erbjuder hela serien av DYMOLA-produkter tillsammans med våra egna bibliotek under varumärket VeSyMA kompletterat med expertutbildning och support, säger Mike Dempsey, CEO för Claytex.

Avancerad simuleringslösning
Den senaste innovationen, AVSandbox, är en omfattande, avancerad simuleringslösning designad för att hjälpa fordonstillverkare att arbeta mot inbyggd säkerhet genom design för autonoma fordon.
AVSandbox-teamet har nära band med statliga tillsynsorgan och arbetar tillsammans för att identifiera de standarder som kommer att forma internationella regler för autonoma fordon.
– Med simulering kan vi sätta in autonoma fordon i alla typer av fall – inte minst högrisksituationer – för att se vad fordonen kommer att göra, hur de kommer att hantera det. I detta måste vi ha simuleringsteknik som tillåter oss att fördjupa kunskaperna om de autonoma fordonens ”beteende”, med alla sina sensorer, i ofta synnerligen komplexa miljöer. Det är den här typen av tester som vi använder inom D-Risk-projektet för att hjälpa till att skapa ett virtuellt körprov för AV:er, konstaterar Dempsey avslutningsvis.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title