Då företag blir allt mer pressade att förenkla komplexa administrativa upppgifter, samtidigt som de behöver förmågan att arbeta på samma sätt oavsett vilken marknad de verkar på, behövs också nya kapaciteter. Uppdaterade IFS Cloud hjälper företag att hantera en rad utmaningar som man ofta brottas med. Nu ges det möjlighet till att snabbare kunna bistå sina kunder, minimera nedtid och möta de olika regulatoriska krav som gäller på respektive marknader där företaget är verksamt.
– När företag växer och expanderar till nya internationella marknader står de inför en rad utmaningar gällande regleringar, marknadspraxis och operativa metoder, säger Ann-Kristin Sander och pekar på de verktyg som behövs för att hitta rätt i hanteringen av dessa utmaningar. Hon hävdar också att, ”förbättringarna skapar förutsättningar för att fokusera på fortsatt global tillväxt.”
Insyn i miljöprestanda
Den nya versionen av molnlösningen innehåller även många förbättringar utformade för att hjälpa IFS användare, exempelvis inom offentlig sektor, att uppfylla sina miljö-, sociala- och styrningsmål (ESG). Exempelvis finns nu funktioner som gör det enklare och snabbare för organisationer att samla in, hantera och registrera data som ger insyn i deras miljöprestanda, så man därigenom kan dra ut korrekta hållbarhetsrapporter.
Dessa förbättringar inkluderar:
- Ny funktionalitet för att spåra indirekta växthusgasutsläpp för att bedöma en organisations totala koldioxidavtryck i enlighet med Greenhouse Gas Protocol.
- Möjligheten att hjälpa företag och projektteam att koppla ihop och extrahera data från olika källor och bedöma deras prestanda i Scope 1 och 2 av Sustainability Hub.
- En ny funktion som gör det möjligt för organisationer att registrera fordonsanvändning och miljökostnader i planerings- och schemaläggningsoptimeringsprocessen (PSO), vilket gör det möjligt för företag att fånga data kring prestanda för olika fordonstyper och jämföra resultaten, samtidigt som det möjliggör rapportgenerering för att stödja ESG-initiativ.
- Minska reservdelslager och öka renoveringen genom att ge mobila servicetekniker möjlighet att hantera returen av oanvänt lager och avinstallerade komponenter enkelt och exakt, och därigenom minska avfallet.
Att förstå data är grundläggande
IFS’ Christian Pedersen, CPO, Chief Product Officer, kommenterade detta med:
– IFS har kommit långt på kort tid i sin förmåga att förstå och spåra kundernas ESG-prestanda och stödja dem på deras resa mot hållbarhet. Vi har koncentrerat oss på det element som representerar den största utmaningen: data. Att förstå data och att kunna samla in och tolka den är ytterst grundläggande för alla strategier. Vi är fokuserade på att göra detta enklare och enklare för varje organisation att uppnå.
Han pekade vidare på att organisationernas miljö-, sociala och styrningsmål är i rampljuset. IFS-verktyg och innovationer tillhandahåller data för att hjälpa dig att nå dina mål, visa framsteg mot åtaganden och visa ansvar och transparens.
– Vårt budskap till våra kunder är: ”Fortsätt fokusera på ESG-mål och påverka planeten.”
När det gäller uppdateringar har IFS två årliga i sin releasecykel, varav uppdateringen från oktober 2022 är det senaste exemplet. Finessen är att dessa tillåter användarna att ständigt utveckla sin lösning utan behov av större uppgraderingar eller migrationer, vilket gör att de kan fokusera på affärstransformation.