Med Heppner-installationen kommer 16 helelektriska Volta Zeros-lastbilar att operera från företagets depåer i Rungis och La Courneuve i Paris och Lyon. Viktigt är att avtalet även omfattar implementeringen av den elektriska laddningsinfrastrukturen för att driva fordonen, med en rad 22kW långsamma och 150kW snabbladdare som ska installeras av Volta Trucks nyligen tillkännagivna laddningsinfrastrukturpartner, Siemens.
Det strategiska partnerskapet med Siemens inkluderar mjukvarustyrsystem, elektrifiering av anläggningar, drift av laddstationer, energihantering, byggnadsutrustning och projektfinansiering.
Innovativ ellastbil i världsklass
Avtalet med Heppner innebär vidare att den framgångsrika implementeringen av en flotta för elektriska kommersiella fordon inte bara förlitar sig på en innovativ lastbil i världsklass, utan alla de supporttjänster som omger fordonet. Volta Trucks expertteam har arbetat med Heppner för att säkerställa att tidslinjerna för leverans av fordonet, laddningsinfrastruktur och alla andra TaaS-komponenter sammanfaller för att maximera flottans prestanda från första dagen av driften.
Volta Trucks och Heppner har arbetat nära tillsammans för att identifiera laddningskrav genom en sekvens av platsbedömningar. Av avgörande betydelse för att implementera en effektiv laddningslösning är att man träffar rätt i bedömningen av platser för befintlig infrastruktur och uppgraderingar som krävs för att ladda en flotta av Volta Zero-lastbilar.
TaaS är utformat för att minska risken och påskynda migrationen till elektriska kommersiella fordon för vagnparksförvaltare. Genom detta koncept kommer Heppner att ha tillgång till underhåll, service, försäkring och utbildningstjänster för sina fordon, och kommer att förlita sig på Volta Trucks för utveckling och framgångsrik implementering av alla aspekter av migrationen till elektrifiering.
Specialdesignat för urbana leveranser
Volta Zero är, som PLM&ERP News tidigare rapporterat, det första specialbyggda helelektriska, medelstora kommersiella fordonet designat speciellt för stadslogistik. Med 150-225 kWh batterikraft, placerad mellan chassiskenorna som säkrast möjliga plats, kommer Volta Zero att ha en räckvidd på 150-200 km, vilket är mer än tillräckligt för distribution i stadskärnor.
Man påpekar också från Volat Trucks att för fordon som är specialdesignade för stadsbruk är säkerheten mycket viktig. Föraren av en Volta Zero sitter i en sänkt central sittposition, med 220 graders direkt syn på andra utsatta trafikanter. Föraren stöds också av 360-graders fågelperspektivkamera. Från mittsätet kan föraren också gå in och ut på trottoaren från vardera sidan av fordonet genom skjutdörrar, vilket gör det säkrare för föraren och förbipasserande cyklister och fotgängare.
– På Heppner är vår strategi för att minska vårt koldioxidavtryck global och vi agerar där det är möjligt. Jag är stolt över att kunna lägga en ny sten i vår energiomställning med Volta Trucks, som är en nyckelpelare i vår strategi. Denna första framgångsrika test är starten på ett fantastiskt samarbete där innovation och smidighet har sin plats, säger Jean-Thomas Schmitt, CEO för Heppner Group.