Som en av Sveriges största betongleverantörer har Swerock målet att ha fossilfria transporter. De senaste två åren har företaget provkört Sveriges första elbetongbil i Göteborg. Nu har den fått flytta ner till Malmö för att testa potentialen där.
Släpper inte ut någon koldioxid
En av fördelarna med elbetongbilen är att den inte släpper ut någon koldioxid, kväveoxider eller partiklar. Det innebär att klimatpåverkan blir betydligt lägre jämfört med en dieseldriven betongbil. Dessutom undviker man buller och det blir mindre vibrationer, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö för chauffören.
– Den är mycket tystare än en dieseldriven betongbil, det gör att man minskar på oljudet ute på arbetsplatsen, säger chauffören Matej Zalac på Swerock.
Den helelektriska betongbilen utgår från Swerocks fabrik på Käglingevägen i Malmö. Den lastar 6,5 kubikmeter betong, laddas under natten samt med en snabbladdare på rasterna.
– Det krävs att man planerar på ett annat sätt jämfört med en dieselbil, men samtidigt finns den stora fördelen att el-betongbilen inte släpper ut några avgaser. Det är viktigt för oss att följa med i utvecklingen och vi ser redan nu att många kunder är nyfikna på fordonet, säger Ted Petersson, produktionscoach.
Swerock kan med elbetongbilen nu erbjuda ett klimatsmartare alternativ till kunderna i sydvästra Skåne, tillsammans med lokalt producerad ECO-Betong och hybridbetongpumpar.