Annons

KLIMATSMART ALTERNATIV: Swerocks nya helelektriska betong-lastbil

Det finns fler sätt att möta de utmaningar som klimatomställningen kräver för att uppnå högt satta utsläppsmål. Summan av alla förändringens detaljer ger med tiden både volym och påtagliga effekter inom en rad skilda industriella verksamheter, från sånt som fossilfritt stål till elektrifiering av transportfordon. Betong är ett sånt område där elektrifiering av transportfordonen kan ge effekt.
På det senare området har det i PEAB-koncernen ingående Sweroc - som är en av Sveriges största leverantörer av material och tjänster till bygg- och anläggningsbranschen – tagit ett intressanmt initiativ: en helelektrisk betongbil rullar nu i Skåne och tack vare den kan Swerock leverera betong helt fossilfritt. Fordonet bidrar till en tystare miljö med noll utsläpp av koldioxid.
- För oss är det viktigt med en omställning till fossilfria transporter. Med en elbetongbil som är helt tyst får vi en bättre arbetsmiljö, det märks en stor skillnad både i och utanför hytten. Vi ser att detta är framtiden och är glada över att vara med i utvecklingen, säger Niklas Broholm, platschef på Swerocks betongfabrik i Malmö.
Ännu handlar det bara om en betongbil, men faller det väl ut i Skåne, kan det med tiden omfatta betydligt större delar av denna industriella verksamhet.

Som en av Sveriges största betongleverantörer har Swerock målet att ha fossilfria transporter. De senaste två åren har företaget provkört Sveriges första elbetongbil i Göteborg. Nu har den fått flytta ner till Malmö för att testa potentialen där.

Släpper inte ut någon koldioxid
En av fördelarna med elbetongbilen är att den inte släpper ut någon koldioxid, kväveoxider eller partiklar. Det innebär att klimatpåverkan blir betydligt lägre jämfört med en dieseldriven betongbil. Dessutom undviker man buller och det blir mindre vibrationer, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö för chauffören.
– Den är mycket tystare än en dieseldriven betongbil, det gör att man minskar på oljudet ute på arbetsplatsen, säger chauffören Matej Zalac på Swerock.

Den helelektriska betongbilen utgår från Swerocks fabrik på Käglingevägen i Malmö. Den lastar 6,5 kubikmeter betong, laddas under natten samt med en snabbladdare på rasterna.
– Det krävs att man planerar på ett annat sätt jämfört med en dieselbil, men samtidigt finns den stora fördelen att el-betongbilen inte släpper ut några avgaser. Det är viktigt för oss att följa med i utvecklingen och vi ser redan nu att många kunder är nyfikna på fordonet, säger Ted Petersson, produktionscoach.

Swerock kan med elbetongbilen nu erbjuda ett klimatsmartare alternativ till kunderna i sydvästra Skåne, tillsammans med lokalt producerad ECO-Betong och hybridbetongpumpar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title