Annons

Svenska elflygplans-startupen Heart satsar på el- och elektronik-design (E/E) från Siemens Xcelerator-portfölj

Ett av de riktigt spännande startup-bolagen på området utveckling av eldrivna flygplan är svenska Heart Aerospace. I tider där industriella fokus ligger på att utveckla hållbarhetslösningar ifråga om alla typer av mobilitet är en svensk aktör med betydligt mer än bara luftiga drömmar ett intressant faktum. Heart Aerospace har också kommit en bra bit på vägen med att få ut ett hybrid-elektriskt flygplan på marknaden.
Företaget utvecklar framför allt en modell som heter ES-30 - en hybrid-elektrisk modell, avsedd för regionala flygningar för 30 passagerare. Med en räckvidd i sikte på 800 kilometer planerar Heart att ha ett proof-of-concept-flygplan 2024 och att starta flygtester 2026. Dock ska sägas att bolagets utvecklingskoncept kan leda betydligt längre då spetskompetensen är utvecklingen av flygplansdrivlinan, vilket öppnar för större OEMer
Heart Aerospace har också lockat investerare och branschrelaterade bolag att satsa; Saab, Air Canada, Finnair, United Airlines/Mesa Airlines, Sounds Air (Nya Zeeland), Braathens, Icelandair och SAS är exempel på olika aktörer som visat intresse i form av direkta investeringar eller avsiktsförklaringar kring kommande köp.
Ett utvecklingsarbete av den här digniteten kräver förstås spetsiga digitala verktyg, vilket inneburit att man använder sig av PLM-relaterade lösningar från flera leverantörer. På CAD- och PLM/PDM-området jobbar man i Dassault Systemes CATIA V6 och 3DEXPERIENCE, medan elektrisk och elektronisk systemkonstruktion görs med Capital från Siemens Xcelerator-portfölj. Konceptstudier, ”flight sciences”, har dock gjorts i Siemens NX CAD, liksom CFD-studierna (flödesanalys) gjorts i Siemens StarCCM +. I denna första artikel av två om Heart Aerospaces satsning i ett PLM-perspektiv ska vi titta närmare på el- och elektroniksidan och lösningarna från Siemens Digital Industries Software.
Grundarens, Anders Forslund, planer är ambitiösa, bland annat tänker bolaget bygga en fabrik för tillverkning på Säve i Göteborg med närmare 500 anställda. Men han hävdar också att det nya projektet handlar om mycket mer än att utveckla ett flygplan:
- Vi har en plan och det är inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en helt ny industri. Med Northern Runway kommer vi att göra elektriska flygresor till verklighet och bevara flygandet för framtida generationer.

Siemens Digital Industries Software meddelade idag alltså att Heart Aerospace satsar på Capital från bolagets PLM-portfölj Xcelerator. Detta för att stödja design, utveckling och certifiering av elflygplan med nollutsläpp. Med Capital får Heart ett vasst stöd för elektrisk och elektronisk (E/E) systemkonstruktion och när bolaget möter marknadens och myndigheternas krav på eskalerande prestanda och kommersiella certifieringskrav. 

Intressant att veta när det gäller Heart Aerospace är att grundaren Anders Forslund har en i sammanhanget gedigen bakgrund med bland annat namn som GKN och Chalmers på meritlistan. Vidare kan noteras att Heart Aerospace-chefen så sent som i september ifjol bekräftade att man har både Saab och Air Canda som aktieägare i bolaget:
”Vi är glada över att ha två så starka partners som Saab och Air Canada som går med i vårt uppdrag att elektrifiera regionala flygresor. Saab växer upp i Sverige och är synonymt med flyg och vårt partnerskap kommer inte bara att stödja vårt program, utan hjälpa oss att bli en del av det stolta svenska flygarvet,” sa han och tillade: ”Air Canada är en strategiskt viktig partner med ett av världens största nätverk som drivs av regionala turboproppar, och som ett progressivt framtida företag.”
Båda bolagen har investerat i trakterna av motsvarande 50 miljoner kronor var i ägande, medan Air Canada också beställt 30 plan av modellen ES 30.

Riskhantering kring kravuppfyllnad för elektriska system
Som en del av den omfattande elektrifieringen av dessa flygplan måste Heart Aerospace ta itu med komplexiteten gällande Electrical Wiring Interconnect System (EWIS) samtidigt som man tar itu med riskhantering kring kravuppfyllnad för elektriska system. Capital-verktygets unika funktionaliteter kan hjälpa Heart Aerospace att utnyttja automatisering och digital datakontinuitet för att underlätta en snabbare efterlevnad av lagstiftningen. Detta var ett viktigt skäl till att välja Capital-programvaran från Siemens.
– Absolut, säger Anthony Nicoli, senior direktör för Aerospace & Defense på Siemens Digital Industries Software, och fortsätter: ”Heart Aerospace har valt Capital från Siemens Xcelerator-portföljen, vilket ger dem den fördel som följer av en digitaliserad utveckling av E/E-system redan från början. För att framgångsrikt kunna konkurrera om flygrutter måste eAircraft uppnå krävande prestandamål med hjälp av fullt certifierade, effekt- och viktoptimerade E/E-system.”

Enda verktyget för avgörande kapabiliteter
John Rader, sektionsansvarig för Electrical Wiring Interconnect System (EWIS) på Heart Aerospace, konstaterar att man som ett ungt företag med ett nytt projekt bestämde sig för att införa Capital-programvaran, som var det enda verktyg man utvärderat som stöder skapandet av elektriska och avioniska systemleveranser och sömlöst flödar dem nedströms till EWIS:s fysiska produkter för varje utvecklingsfas.
– Förbättringen av arbetsflödet, särskilt med tanke på att konfigurationshanteringen i Capital är både stark och intuitiv, gör att man kan fokusera på konstruktionen och inte på verktyget. Med sofistikerade analysmodeller som exempelvis beräkning av spänningsfall samt den fantastiska support som finns tillgänglig är Heart Aerospace övertygade om att vi gjorde det bästa valet, säger han.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title