Semcon definierar produktinformation – eller teknisk dokumentation för det också kallas – som ett begrepp som, ”omfattar all information som används för att hantera en produkt eller ett system, såsom att reparera eller förstå en produkts funktioner. När du får exakt den information du behöver just nu på det sätt som passar dig får du de bästa förutsättningarna att snabbt lyckas med den utmaning du står inför. Därför gör bra produktinformation service och underhåll effektivare och användarupplevelsen bättre.”
”Digital och målgruppsanpassad produktinformation skapar idag flera fördelar för företag, såsom ökad uptime, effektivare service och underhåll samt en bättre användarupplevelse, vilket stärker deras relation med sina kunder,” skriver Semcon i sitt pressmaterial.
Korrekt diagnosinformation och felsökning
Detta sagt noterar Sondén också att för att en verkstadstekniker ska kunna utföra service och reparation så effektivt som möjligt krävs korrekt diagnosinformation för felsökning, samt service och reservdelsinformation.
– Med Semcons långa erfarenhet av att skapa digitala informationslösningar kommer verkstadstekniker att ges rätt förutsättningar att arbeta med Polestars kommande elbilmodell.
Vidare kan noteras att projektet löper till slutet av 2023 och Semcon bidrar med en bred mix av kompetenser, såsom diagnosingenjörer, metodutvecklare, illustratörer och reservdelsberedare.
Det internationella teamet består av medarbetare i Sverige, Ungern och Kina och kommer som mest omfatta cirka 20 personer.