Undersökningen lyfter också fram de utmaningar som anpassningar till en ny försörjningskedja för batterier innebär, något som ses som ett hinder av 19 procent av respondenterna, medan 16 procent oroar sig över de stora kapitalinvesteringar som krävs. Brist på råvaror, lämplig infrastruktur och brist på elnätskapacitet ligger också högt upp på listan över problem som behöver lösas. Bristen på laddinfrastruktur anses som det allra största hindret för anammande av elfordon av mer än en fjärdedel (26 procent) av de tillfrågade medan 17 procent lyfter fram de höga fordonspriserna som det största hindret för elfordonstillväxt.
Automation avgörande för att uppnå deadlines
I sina kommentarer till undersökningen menar ABB att automation är avgörande för att uppnå effektiviseringar och deadlines. Man pekar också på att man i sammanhanget via exempelvis ABB Robotics fortsätter att leda utvecklingen och implementeringen av flexibla, modulära produktionsceller som är sammankopplade digitalt i nätverk och betjänas av intelligenta, autonoma mobila robotar.
Den ökade nivån av flexibel automation innebär en lösning på arbetskraftsbristen och utrustningen kan skalas upp eller ned beroende på efterfrågan på en viss typ av fordon eller omfördelas inom fabriken vilket leder till att man inte behöver göra några stora investeringar.
Vad gäller implementering slipper man med ABBs programmerings- och simuleringsprogramvara RobotStudio störningar i produktionen genom att användarna kan bygga, testa och förfina sin robotkonfiguration virtuellt innan en enda robot tas i bruk. Den flexibla tillverkningsmodellen gör produktionen ännu mer motståndskraftig, effektivare och snabbare och hjälper de kunder inom fordonsindustrin som för närvarande introducerar fler drivsystem till elfordon parallellt med produktionen av interna förbränningsmotorer.
– Undersökningen bekräftar utmaningarna inom fordonsindustrin – att tillverkningen står under press och störningar i försörjningskedjan lett till avsevärd stress”, säger Daniel Harrison, Automotive Analyst på Automotive Manufacturing Solutions. Han fortsätter:
– Det här är troligen det nya normala, vilket innebär avsevärda utmaningar för hur snabbt industrin kan ställa om till elektrifiering och också uppnå bredare mål för en hållbar tillverkning, i synnerhet under tider av stor ekonomisk osäkerhet. I det sammanhanget finns det också utmaningar vad gäller tillgänglighet och kostnader för arbetskraft samt hur snabbt stora personalgrupper kan omskolas.
Hållbar tillverkning, positivare utsikter
När industriledarna tillfrågas om leverans av en hållbar tillverkning är de mer positiva och 80 procent anser att hållbarhetsmålen är uppnåbara. Endast 4 procent menar att detta inte är möjligt.
Av respondenterna är det endast de i Amerika (16 procent) som tycker att regelefterlevnad är ett centralt hinder (jämfört med 7 procent i Europa och enbart 5 procent i Asien). Nästan en fjärdedel (24 procent) av alla menar dock att de stora kapitalkostnaderna som krävs är det främsta hindret mot att få till en hållbar tillverkning. Robotar blir allt mer lättillgängliga, lättare att integrera och använda – i synnerhet tack vare utvecklingen inom samarbetande robotar och programvara som ABBs RobotStudio, som gör planering och programmering snabbare och effektivare – automation blir banbrytaren för att få till hållbar tillverkning.