Marknaderna med flest elektriska lastbilar registrerade totalt (inklusive alla märken) under första kvartalet 2023 var Tyskland, Frankrike, Nederländerna och USA.
Ökande orderingång
Ett kommersiellt kraftfull första kvartal 2023 för Volvo Lastvagnar alltså. Totalt beställdes 486 ellastbilar, vilket är en ökning med 141 % jämfört med samma period 2022. De flesta av dessa beställningar kom från länder i norra delen av Europa, inklusive Nederländerna, Tyskland, Norge och Sverige.
Efter att ha lanserat sin första eldrivna lastbil 2019 har Volvo Lastvagnar sålt nästan 5 000 elektriska lastbilar i cirka 40 länder – främst i Europa och Nordamerika, men även i länder som Australien och Marocko. Under 2023 kommer företaget att börja sälja eltruckar till kunder i Sydafrika, Sydkorea, Indien och marknader i Latinamerika.
Sex elektriska modeller
Förra året lade Volvo till de tre mest populära tunga lastbilarna på 44 ton till sitt elsortiment: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Med dessa nya tillägg har Volvo Lastvagnar sex elektriska lastbilsmodeller i serietillverkning, vilket ger den branschens mest omfattande portfölj av avgasfria lastbilar. Det var i september ifjol som man, som den första globala lastbilstillverkaren startade serieproduktion av tunga elektriska lastbilar på 44 ton.
Med de nya lastbilarna har Volvo Lastvagnar sex eldrivna modeller i serieproduktion globalt, vilket är det största utbudet i branschen.
– Det här var en milstolpe och bevisar att vi leder omvandlingen av branschen. För mindre än två år sedan visade vi våra tunga eldrivna lastbilar för allra första gången. Nu ökar vi volymerna stegvis och kommer att leverera de här fantastiska lastbilarna till kunder över hela Europa, säger Roger Alm.
Serietillverkning av Volvos tyngsta ellastbilar startade i Tuve-fabriken i Göteborg, och i år, under tredje kvartalet 2023, kommer serieproduktion också att starta vid Volvos största fabrik i Gent, Belgien.
Allmänt gäller att Volvo tillverkar de elektriska lastbilarna på samma lina som sina konventionella lastbilar, vilket man hävdar, ”ger en hög flexibilitet och effektivitetsvinster.” Batterierna levereras av Volvo Lastvagnars nya batterimonteringsfabrik i Gent.
I övrigt kan noteras att Volvo Lastvagnar för närvarande skalar upp produktionen av elektriska lastbilar vid tre fabriker: i Göteborg, Sverige; i Blainville, Frankrike; och i New River Valley, USA.
Laddningsinfrastruktur krävs
Men i alla detaljer är inte läget frid och fröjd; ett återkommande problem som också verkar begränsande för marknadsutvecklingen är detta med laddinfrastruktur.
”Det kommer att behövas tusentals offentliga laddplatser för tunga lastbilar för att skala upp volymerna på elbilar,” skriver bolaget i en pressrelease. Här konstateras också att Volvo Group, tillsammans med Daimler och Traton, kommer att bygga minst 1 700 högpresterande laddare för grön energi runt om i Europa. Koncernen investerar även i en laddkorridor i Nordamerika.
Volvo Lastvagnar siktar på att 50 % av den globala försäljningen av nya lastbilar ska vara elektriska 2030, och 100 % ska ha nollutsläpp till 2040.