Resultaten från rapporten ”Tomorrow’s Supply Chain: Disruption Around Every Corner” visar att problemen med leveranskedjorna varit allvarliga för företag sedan pandemins början. En av två verksamheter har hållits tillbaka av förseningar i produktionen av varor eller leveranser av tjänster – inom hälso- och sjukvårdssektorn gäller det nästan tre fjärdedelar (71 %) – och av brist på råvaror (34 %).
Konsekvenserna har varit stora med företag som uppger att problemen har lett till en minskning av intäkterna (33 %), att inte kunna betala anställda (31 %), betala hyra (41 %), tappade kunder (35 %) och skadat rykte (27 %).
Kan problemen lösas snabbt?
Många är pessimistiska om när problemen kan lösas. Över hälften (52 %) av företagen tror att deras nuvarande problem med leveranskedjan kommer att fortsätta till slutet av 2023. Och bara 1 av 10 tror att de kommer att lösa sig i slutet av sommaren. Nästan en fjärdedel (21 %) av företagen tror att störningarna kommer att fortsätta tills situationen i Ukraina är löst.
Andra påverkande effekter är den ständigt ökande inflationen, som leder till att många företag trots höjda priser på produkter och tjänster inte kan täcka de ökade kostnaderna för leveranser. Inte bara konsumenter utan också medarbetare kommer att känna av detta när 63 % planerar att frysa löner och rekryteringar och 51 % planerar nedskärningar. Något som förvärrar utmaningen att rekrytera och behålla personal.
Från just-in-time till just-in-case
Medan nästan två tredjedelar av europeiska företag prioriterar lokala leveranskedjor är helt närproducerat orealistiskt i dagens sammanflätade globala värld. Därför måste företag hitta rätt balans mellan globalt och lokalt. För att förebygga kriser i försörjningskedjan 2023 ser också mer än 8 av 10 företag ett behov av att gå från ett just in time-tänkande till en just in case-modell.
– Företagsledare och chefer konfronteras med att snabba kast är den nya normen. Förmågan att reagera på varje störning inom en finjusterad försörjningskedja blir då en konkurrensfaktor i kampen om tillväxt, konsumenternas förtroende och marknadsandelar. Då är det avgörande att ha ett sömlöst informations- och dataflöde i leverans- och värdekedjan – från produktdesign till planering och från överlämning till tillverkning. Företag som investerar i flexibla leveranskedjor får en enorm fördel, kommenterar Sascha Kunze.