Samarbetet kommer att gälla ett komplett utbud av e-gaffeltruckar, upp till 52 ton. FTF 26-12 med en kapacitet på 26 ton, som för närvarande är beroende av en Volvo Penta D8-motor, kommer att bli den första som elektrifieras som FTF 26-12 EL.
Den elektriska drivlinan på 600V kommer att drivas av ett Volvo Penta-batterisystem med en installerad kapacitet på 360 kWh. För att säkerställa att maskinen får maximal drifttid kommer den att vara kompatibel med högeffektsladdning, med hastigheter på upp till 250 kW DC. Detta gör att en full laddning kan levereras på drygt en timme, samtidigt som potentialen för möjlighetsladdning maximeras under eventuella pauser i driften.
Beprövad Volvoteknologi
Volvo Penta har ett växande fotfäste som leverantör av kompletta e-mobilitetssystem och gör stora framsteg på sin resa mot noll.
– Detta samarbete är ytterligare ett bevis som lyfter fram vårt fokus och den höga potentialen inom materialhanteringssegmentet, säger Okutan.
Företagets lösning består av tunga komponenter utvecklade och beprövade av andra företag inom Volvokoncernen, optimalt paketerade och installerade för att passa individuella off-highway OEMs behov som ett resultat av Volvo Pentas stora kunskap och erfarenhet.
– Elektrifiering kan vara en lång resa, och på Volvo Penta förstår vi den ansträngning, kunskap och resurser som tillverkarna behöver göra”, förklarar Ilenia Procicchiani, industriell försäljningschef på Volvo Penta. ”Det är därför vi har ett nära samarbete med varje kund och utnyttjar deras expertis för att anpassa vår specialbyggda elektromobilitetslösning för att möta deras specifika krav.”
Ett växande, samarbetspartnerskap
Nu ska sägas att samarbetet mellan Volvo Penta och FTMH faktiskt funnits i 10 år. Den italienska tillverkaren av lasthanteringsutrustning integrerade D11-dieselmotorer i sitt sortiment av 45-tons räckviddsstackare för full-containerhantering och ett bredare utbud av Volvo Penta-enheter över sin 15-52-tons kapacitet för generella gaffeltruckar.
– Det positiva och aktiva samarbetet vi upplevde med Volvo Penta under utvecklingen av våra förbränningsmaskiner underlättade vårt beslut att investera och samarbeta i detta nya projekt, förklarar Eugenio Ponzini, teknisk chef, FTMH, och fortsätter:
– Vår exklusiva Volvo Penta-återförsäljare i Italien, CARMI, är en nyckelpartner i projektet och stödjer utvecklingen av vad vi alla hoppas ska bli det första av ett brett utbud av elektriska materialhanteringsmaskiner som tillverkas i Brescello.