Annons

Volvo startar serietillverkning av ellastbilar i Gent och säkrar mer grönt stål från H2 Green Steel

Volvokoncernen släpper idag två intressanta nyheter som båda relaterar till utveckling och produktion av hållbara transportlösningar:
• Volvo Lastvagnar ökar volymerna för ellastbilar och startar serietillverkning av elektriska lastbilar med tunga batterier vid fabriken i Gent i Belgien. Det innebär att elektriska Volvolastbilar nu byggs i fyra fabriker – tre i Europa och en i USA. I Gent kommer tre modeller att byggas.
- Jag är upprymd! Fabriken i Gent är den största i vårt nätverk, så detta är en mycket viktig milstolpe. Nu kan ännu fler transportföretag köra el med Volvo, säger Roger Alm, CEO för Volvo Lastvagnar.
• Den andra punkten gäller Volvo Groups samarbete med H2 Green Steel för nära nollutsläppsstål, som tar ytterligare ett steg framåt. Målet med den fortsatta resan tar sikte mot en värdekedja med noll växthusgasutsläpp till 2040. Enligt det långsiktiga avtalet kommer Volvo Group att köpa nära nollutsläppsstål från H2 Green Steels nya fabrik i Boden, med produktionsstart planerad till slutet av 2025 med leveranser till Volvokoncernen med start i mitten av 2026.
I takt med att kommersiella fordon i allt högre grad körs på elektrifierade lösningar – vilket minskar utsläppen när produkten används – blir miljöavtrycket från leverantörsnätet och produktionen allt viktigare, konstaterar Andrea Fuder, inköpschef för Volvo Group.
- Samarbeten som stödjer vårt arbete med att minska utsläppen är avgörande på vägen mot nettonoll. Stål är en stor bidragsgivare till våra produkters fotavtryck, och att arbeta tillsammans med både etablerade och nya aktörer för att utveckla kolfria material är nyckeln till att göra våra framsteg inom hållbara transport- och infrastrukturlösningar, säger hon i en kommentar till dagens besked.

Vi börjar med serietillverkningen av ellastbilar i belgiskja Gent. Tre olika elmodeller kommer att byggas i Gent – Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX Electric. Dessa lastbilar kan köras med en totalvikt på 44 ton* och kan anpassas för ett brett spektrum av transportbehov.
– Våra lastbilar är mycket älskade för sin enastående kvalitet, säkerhet, design och förarkomfort. Det gör mig väldigt glad att våra kunder kan få alla dessa fördelar och samtidigt transportera varor utan att släppa ut någon CO2, säger Roger Alm.

Volvo Lastvagnars största anläggning
Fabriken i Gent är Volvo Lastvagnars största produktionsanläggning med en årlig kapacitet på cirka 45 000 lastbilar. Eltruckarna monteras på samma plattform och linje som de diesel- och gasdrivna truckarna, i ett produktionsupplägg som ger fabriken en hög flexibilitet när det gäller att hantera olika varianter och krav. Batteripaketen kommer från den nyligen öppnade batterimonteringsfabriken i Gent, som ligger precis intill produktionslinjen.

Gent blir nu den fjärde Volvo Lastvagnars fabrik som producerar elektriska batterilastbilar. Först ut var Blainville i Frankrike, där Volvo började bygga elektriska lastbilar för sophantering och stadsdistribution 2019. Ett år senare påbörjade anläggningen i New River Valley, USA, serietillverkning av VNR Electric, designad för regionala transporter. Sedan nåddes en viktig milstolpe förra året, då Volvo Lastvagnar satte sitt tyngsta sortiment i serieproduktion vid Tuve-fabriken i Sverige, som den första globala tillverkaren att göra det.

Hittills har Volvo Lastvagnar tagit emot beställningar, inklusive avsiktsförklaringar om att köpa, för cirka 6 000 elektriska lastbilar i 42 länder på sex kontinenter.
– För bara några år sedan trodde många att det var omöjligt att elektrifiera tunga lastbilstransporter. Men vi bestämde oss tidigt för att elektrifiering är vår främsta väg mot nollutsläpp. Nu kan vi erbjuda ett branschledande sortiment av specialbyggda eltruckar, i kommersiell drift över hela världen, säger Roger Alm, och fortsätter: ”Men för att det stora elskiftet ska ske måste regeringar agera nu och erbjuda incitamentsprogram för dem som investerar i den nya tekniken, ökar kapaciteten i elnätet och även inför CO2-skatter, för att göra hållbara transporter mer konkurrenskraftiga.”

Volvokoncernens samarbete med H2 Green Steel för nära nollutsläppsstål är ytterligare ett steg framåt på den fortsatta resan mot en värdekedja med noll växthusgasutsläpp till 2040. Enligt det långsiktiga avtalet kommer Volvo Group att köpa nära nollutsläppsstål från H2 Green Steels nya fabrik i Boden i norra Sverige. Produktionsstart är planerad till slutet av 2025 med leveranser till Volvokoncernen med start i mitten av 2026.

Stor efterfrågan på grönt stål
När det gäller dagens andra besked från Volvo – införandet av ”grönt stål” i tillverkningen – är bakgrunden förstås att stål är ett av huvudmaterialen vid tillverkning av lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner. Nära nollutsläppsstål fokuserar på att minska utsläppen till en punkt där påverkan på miljön avsevärt minimeras, om inte helt elimineras. Ett åtagande som fastställts av First Movers Coalition, där Volvo Group är en av grundarna, är att minst 10 % av allt stål som köps in per år ska vara nära nollutsläpp (enligt FMC-definitionen) senast 2030. Leveransavtal som detta är viktiga bidrag för att påskynda övergången mot nettonoll.
– Kommersfordonsindustrin har aktivt drivit på efterfrågan på grönt stål och validerat marknadsintresset. När en obestridlig stor aktör som Volvo Group, som arbetar i framkanten för hållbar förändring, lägger en kundorder är det ett tydligt tecken på förtroende för både våra företaget och vår produkt, säger Henrik Henriksson, H2Green Steels CEO.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title