Med hjälp av den digitala tvillingen kan den tyska bilgiganten säkerställa att bolagets monteringslinjer kan omarbetas, konfigureras och optimeras i fysiskt exakta simuleringar först. De nya monteringslinjerna i Kecskemét-fabriken kommer att möjliggöra produktion av fordon baserade på den nylanserade Mercedes Modular Architecture-tanken, som är virtuellt utvecklad med hjälp av digitala tvillingar i Omniverse.
Poängen med NVIDIAs Omniverse-plattformen är att den gör det möjligt för individer och team att utveckla Universal Scene Description (OpenUSD)-baserade 3D-arbetsflöden och applikationer. Universal Scene Description (USD) i sin tur är ett ramverk för utbyte av 3D-datorgrafik-data. Ramverket fokuserar på samarbete, icke-förstörande redigering och att möjliggöra flera vyer och möjligheter om och kring grafikdata. USD används i många branscher för visuella effekter, arkitektur, design, robotik och CAD.
Direktintegration med leverantörerna
Detta sagt möjliggör Omniverse att Mercedes-Benz kan interagera direkt med sina leverantörer, vilket minskar samordningsprocesserna med 50 procent. Genom att använda en digital tvilling i produktionen, hävdar NVIDIA, fördubblas hastigheten för att konvertera eller bygga en monteringshall, samtidigt som kvaliteten på processerna förbättras, enligt biltillverkaren. Otroligt stora effektivitetskliv skulle alltså vara möjliga, vilket förstås lockat Mercede-Benz att satsa på konceptet ovan.
– Med hjälp av NVIDIA Omniverse och AI bygger Mercedes-Benz ett uppkopplat, ”digitalt först-tillvägagångssätt” för att optimera sina tillverkningsprocesser, vilket i slutänden minskar byggtiden och produktionskostnaderna, kommenterade Rev Lebaredian, VP för Omniverse och simuleringsteknik på NVIDIA, saken under en digitalt evenemang som hölls nyligen.
Han tillade att introduktionen av AI dessutom öppnar upp för nya områden, som kan handla om sånt som att radfikalt förbättra ekonomin, som energi- och kostnadsbesparingar i största allmänhet.
Rastatt-fabriken används för att demonstrera hur digital produktion i färgverkstaden kan ge stora besparingar. ”Mercedes-Benz använde AI för att övervaka relevanta delprocesser i pilottest, vilket ledde till energibesparingar på 20 procent,” skriver man i pressmaterialet.
Toppmoderna mjukvarusystem
Vi var i ingressen inne på Mercede-Benz nya nästa generations operativsystem ”MB.OS”, vilket kommer att vara standard i hela fordonsportföljen och, ”leverera premiummjukvarufunktioner och upplevelser inom alla fordonsdomäner.”
Vidare är NVIDIAs växande roll inom Mercedes-Benz notabel. Bolaget har allmänt samarbetat med NVIDIA för att utveckla sina mjukvarudefinierade fordon. Ytterligare ett exempel är att NVIDIAs DRIVE Orin-system-på-a-chip och DRIVE-mjukvara – med intelligenta köregenskaper testade och validerade i NVIDIA DRIVE Sim-plattformen, som också är byggd på Omniverse – kommer att användas.
De nya lösningarna ger den tyska biltillverkaren en grandios flexibilitet ifråga om produktionslinjer. Inom ramen för bolagets MO360-produktionssystem kommer det exempelvis bli möjligt att producera el-, hybrid- och gasmodeller på samma produktionslinjer, liksom förmågan att att skala tillverkningen av elfordon. Implementeringen av MB.OS i produktion kommer att tillåta dess bilar att rulla av löpande band med de senaste versionerna av fordonsprogramvara.
Att undvika produktionsstopp är en nyckel
I alla sammanhang, oavsett industriell verksamhet, är produktionsstopp eller avbrott kostsamma. Fordonsindustrin är inget undantag. Här menar man nu att NVIDIAs Omnivers gör skillnad. ”Att köra simuleringar i NVIDIA Omniverse gör det möjligt för fabriksplanerare att optimera fabriksgolv och produktionslinjelayouter för leveransvägar, och produktionslinjer kan valideras utan att behöva avbryta produktionen,” noterar man i pressmaterialet.
Andra vinster som tas upp är att det virtuella tillvägagångssättet möjliggör effektiv design av nya poroduktionslinjer och ändringshantering av befintliga linjer, samtidigt som stilleståndstiden minskar och produktkvaliteten förbättras. För världens biltillverkare står mycket på spel över hela mjukvaruutvecklings-stacken, från chip till moln.
Digital tvilling av en hel fabrik
Kecskemét-fabriken är den första med en fullständig digital tvilling av hela fabriken. Utrustad med denna arsenal möjliggörs utveckling i hjärtat av monteringen, mellan dess teknik- och trimlinjer. Och planerna är att Kecskeméts nya fabrikshall ska starta i full produktion.
Samarbete i Omniverse-miljön har kort sagt gjort det möjligt för anläggningsleverantörer och planerare att interagera med varandra interaktivt i den virtuella miljön, så att layoutalternativ och automatiseringsändringar kan införlivas och valideras i realtid. Detta påskyndar hur snabbt nya produktionslinjer kan nå maximal kapacitet och minskar risken för omarbete eller stopp.
Virtuellt samarbete med digitala tvillingar kan påskynda planering och genomförande av projekt med veckor, samt översätta till betydande kostnadsbesparingar för lansering av ny tillverkningslinje