Båda företagen har tidigare framgångsrikt samarbetat i projekt för både on-road- och terrängsegment av CRH-verksamheten. Detta inkluderar den första helt elektriska betongblandaren i Storbritannien, utvecklad av Renault Trucks och driftsatt av Tarmac, ett CRH-företag, och introduktionen av den första Volvo FM Electric-lastbilen i Frankrike, som körs på uppdrag av Eqiom, ett CRH-företag.
– På CRH innoverar vi för en framtid med låga koldioxidutsläpp och med djup expertis inom hållbara transport- och infrastrukturlösningar är Volvo Group en naturlig strategisk partner för CRH. Detta samarbete är ett viktigt steg i vårt gemensamma engagemang för att minska koldioxidutsläppen i våra verksamheter, säger Eunice Heath, Chief Sustainability Officer på CRH.
Nordamerikas första maskin i fossilfritt stål
Vidare levererade Volvo CE tidigare i år Nordamerikas första maskin tillverkad av fossilfritt stål, En A30G Articulated Hauler (första fossilfria stålledartruck). Denna enhet är nu verksam på Pennsy Supply, ett CRH-företag i Nordamerika.
Dessutom deltog båda företagen gemensamt i ett Net Zero Roads-evenemang som hölls i Storbritannien i oktober 2023 och testade Volvo L120H elektriska hjullastare, L25 elektriska kompakta hjullastare, EC230 elektriska bandgrävare på olika driftsplatser för Tarmac. Volvo CE planerar också att demonstrera en L120H elektrisk hjullastare på en europeisk CRH-anläggning i början av 2024.
Bruno Blin, VD för Renault Trucks, som leder teamet för on-road-partnerskap kommenterade:
– Vi har redan introducerat flera elektriska on-road-fordon med CRH-operativa företag, och vi ser fram emot att stödja CRH i att minska koldioxidutsläppen och tillsammans leda vägen mot en mer hållbar transportmodell inom byggbranschen.