Annons

HÅLLBAR DESIGN & TILLVERKNING: Volvo Group och globala byggmaterialspelaren CRH på gemensam resa mot netto-noll

Man kan inte säga annat än att lastbilstillverkaren Volvo Group jobbar proaktivt för att uppnå högt satta miljömål. Ett av dessa handlar om Volvokoncernens mål att ha 35 procent av sin försäljning relaterad full-elektriska fordon år 2030, liksom att hela värdekedjan ska nå net-zero-målet år 2040. Hur når man dit? Ett sätt är att se till att sluta avtal med företag kundföretag som har likartade målsättningar.
Idag meddelar sålunda Volvo Group att man slutit ett samförståndsavtal (MoU, ”Memorandum of Understanding”) med det globala byggmaterialföretaget CHR för att påskynda netto-noll-innovationer inom design och användning av terrängfordon och vägutrustning som används i byggandet. Allt med fokus på nästa generations teknikutbyggnad, skalning av banbrytande teknik och operativ effektivitet.
Klart är att båda organisationerna är på ambitiösa resor för att minska utsläppen. För CHRs del siktar man på en 30 % minskning av koncerngemensamma CO2-utsläpp till 2030 och att bli en netto-noll-aktör år 2050. Detta är betydelsefullt av flera skäl, inte minst för att CHR har storleken i sin verksamhet, en storlek som kan göra skillnad. Bolaget är en storspelare på byggmateriallösningar i både Nordamerika och Europa. Med verksamhet i 29 länder har man också varit en långvarig nyckelkund till flera av Volvokoncernens företag, som t ex Volvo Construction Equipment, Volvo CE.
Melker Jernberg, VD för Volvo CE, som kommer att leda Volvo Groups offroad-partnerskapsteam, kommenterar dagens avtal så här: "Partnerskap är nyckeln till att påskynda utfasningen av koldioxidutsläpp och vårt samarbete med ledaren för byggmateriallösningar CRH kommer att hjälpa båda företagen att uppnå sina nollambitioner."
Från utvinning och bearbetning av råvaror, till transport över hela försörjningskedjan, till användningsplatsen i konstruktionen, finns det många typer av utrustning och fordon som används över hela CRH, och därmed också många möjligheter att minska utsläppen. CRH kommer genom sitt innovationscenter för hållbart byggande att tillhandahålla sin expertis för att identifiera möjligheter att maximera värdet av hållbar innovation inom byggandet. Detta medan Volvo Groups varumärken – Volvo Trucks, Renault Trucks, Mack Trucks och Volvo CE – kommer att bidra med sin expertis inom hållbara transport- och infrastrukturlösningar till partnerskapet.

Båda företagen har tidigare framgångsrikt samarbetat i projekt för både on-road- och terrängsegment av CRH-verksamheten. Detta inkluderar den första helt elektriska betongblandaren i Storbritannien, utvecklad av Renault Trucks och driftsatt av Tarmac, ett CRH-företag, och introduktionen av den första Volvo FM Electric-lastbilen i Frankrike, som körs på uppdrag av Eqiom, ett CRH-företag.
– På CRH innoverar vi för en framtid med låga koldioxidutsläpp och med djup expertis inom hållbara transport- och infrastrukturlösningar är Volvo Group en naturlig strategisk partner för CRH. Detta samarbete är ett viktigt steg i vårt gemensamma engagemang för att minska koldioxidutsläppen i våra verksamheter, säger Eunice Heath, Chief Sustainability Officer på CRH.

Nordamerikas första maskin i fossilfritt stål

Vidare levererade Volvo CE tidigare i år Nordamerikas första maskin tillverkad av fossilfritt stål, En A30G Articulated Hauler (första fossilfria stålledartruck). Denna enhet är nu verksam på Pennsy Supply, ett CRH-företag i Nordamerika.
Dessutom deltog båda företagen gemensamt i ett Net Zero Roads-evenemang som hölls i Storbritannien i oktober 2023 och testade Volvo L120H elektriska hjullastare, L25 elektriska kompakta hjullastare, EC230 elektriska bandgrävare på olika driftsplatser för Tarmac. Volvo CE planerar också att demonstrera en L120H elektrisk hjullastare på en europeisk CRH-anläggning i början av 2024.

Bruno Blin, VD för Renault Trucks, som leder teamet för on-road-partnerskap kommenterade:
– Vi har redan introducerat flera elektriska on-road-fordon med CRH-operativa företag, och vi ser fram emot att stödja CRH i att minska koldioxidutsläppen och tillsammans leda vägen mot en mer hållbar transportmodell inom byggbranschen.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title