Annons

Han leder Europas biltillverkare 2025: Mercedes Benz-chefen Ola Källenius vald till ACEA-ordförande

Svensken Ola Källenius, per dags dato President och CEO för Mercede Benz, kan addera ytterligare en toppost på CVn: Styrelsen för de europeiska biltillverkarnas organisation ACEA (the European Automobile Manufacturers’ Association) har idag utsett Merceden-chefen till ordförande för 2025. Källenius efterträder Renaults CEO, Luca de Meo, som haft posten sedan 2022.
ACEA grundades 1991 och består av Europas 14 stora bil- och lastbilstillverkare och har ett nära samarbete med de 31 nationella bilbranschorganisationerna i Europa.
”ACEA är en av de mest betrodda rösterna i Bryssel,” säger Källenius, och tillägger: ”Under mitt ordförandeskap kommer ACEA att fokusera på att förbättra de regulatoriska förutsättningarna för att vässa vår konkurrenskraft i den digitala och elektriska eran. Vi kommer att arbeta för en marknadsdriven omställning mot att minska branschens koldioxidutsläpp. Och vi kommer att stå upp för internationell handel som är fri, rättvis och regelbaserad.”
Källenius tillträde som ordförande kommer onekligen i en tid av dramatisk förändring, inom fordonsindustrin. Det som framför allt präglar utvecklingen, särskilt kännbart inom just automotive, är den exponentiellt ökande andelen el, elektronik och mjukvara i alla fordon. Detta samtidigt som AI vinner insteg inom fordonsbranschen, som alltid legat i spets när det gäller digital produkt- och produktionsutveckling.
Särskilt mjukvarubiten har ställt stora krav på förändring och införande av ny industriell metodik i både produktutvecklings- och tillverkningsarbetet; något som i hög grad präglat t ex Mercedes Benz.
Dagens bilar är kort sagt mer uppkopplade, mjukvarustyrda, autonoma och elektriska än någonsin. Vart och ett av fordonen innehåller, eller kommer snart att innehålla, miljontals rader kod och måste dagligen kunna hantera terabyte med data. Detta är ett enormt åtagande och det har lett till en ”vulkanisk” förändring i hur flera stora fordonstillverkare arbetar, inte minst att nu snabbt bygga upp sofistikerade infrastrukturer för mjukvaruutveckling.
Förändring av arbetssättet kommer i skenet av en framtid i branschen som allt mer handlar om utvecklingen av mjukvarudefinierade fordonsplattformar (SDV) som på djupet förändrar fordons- och transportindustrin, liksom el- och hybridbilar. Inom det egna bolaget, Mercedes, som f ö arbetar i en produktutvecklingsmiljö som på PLM-sidan innebär att Siemens Digital Industries NX CAD och Teamcenter PLM/cPDFm-verktyg spelar huvudrollen, har Källenius jobbat hårt på att möta den nya tidens krav, bland annat genom gruppens satsning och investeringar i mycket i en sofistikerad infrastruktur för mjukvaruutveckling, som kostat hundratals miljoner euro.
”Jag är övertygad om att bilindustrin i Europa har vad som krävs för att fortsätta vara framgångsrik i den globala konkurrensen,” säger han i en kommentar till ACEA-utnämningen.

Ola Källenius, är född 11 juni 1969 i Västervik/Sverige, och har gjort en tung karriär inom aytomotive.
Efter att ha tagit Abitur (högskoleprov) vid Gymnasieskolan i Danderyd (Sverige) gjorde han sin militärtjänst i svenska armén 1988/89. Från 1989 till 1993 studerade han vid Handelshögskolan i Stockholm (Master in Finance and Accounting) och CEMS-programmet (Master of International Management) vid University of St. Gallen. Han började på tidigare Daimler-Benz AG som trainee inom International Management Associate Program 1993.

Tidigare befattningar i Mercedes-gruppen:

  • Ledamot i styrelsen, Group Research & Mercedes-Benz Cars Development, 2017
  • Ledamot i styrelsen för Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales, 2015
  • Ledamot av divisionsstyrelsen, Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales, Daimler AG, 2013
  • Vice President, Managing Director, Mercedes-AMG GmbH, Affalterbach, 2010
  • Vice President, President & CEO, Mercedes-Benz U.S. International Inc., Tuscaloosa (USA), 2009
  • Verkställande direktör, Mercedes-Benz HighPerformanceEngines Ltd., Brixworth (Storbritannien), 2005
  • Verkställande direktör, Operations, McLaren Automotive Ltd., Woking (Storbritannien), 2003
  • Direktör, Procurement Mercedes-Benz Cars Powertrain, DaimlerChrysler AG, 2002
  • Direktör, Project Alliance, Procurement Mercedes-Benz Cars, DaimlerChrysler AG, 2001
  • Senior Manager, Procurement Mercedes-Benz Cars Engine Emission Management, DaimlerChrysler AG, 2000
  • Senior Manager, Corporate Controlling, Mercedes-Benz U.S. International Inc., Tuscaloosa (USA), 1998
  • Chef, Corporate Controlling, Mercedes-Benz U.S. International Inc., Tuscaloosa (USA), 1995
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title