När det gäller KTH/SCANIA-projektet så hämtas innehåll från projektet ”Digin” och programmet Produktion 2030. Det handlar om den intelligenta fabriken som tillverkar intelligenta produkter genom intelligent tillverkning. Scania, Solme, Swerea och Eurostep är med i projektet som leds av KTH. En prototyp realiseras inom Scania Smart Factory och testas med agila produktionsprocesser.
Airbus framtidsfabrik – IoT i tillverkningen. På PDT-eventet återfinns bl a också presentationer om Collaboration och MBE (Model-Based Engineering), samt ”Factory of the Future” från Airbus. Det senare en riktigt spännande utvecklingslinje som Airbus har jobbat med i flera år nu.
Ett exempel är att man sedan 2016 tillämpar IoT-lösningar. Då inte bara gällande flygplansprodukterna i händerna hos slutkunderna, utan också när det gäller de verktyg som arbetarna använder i tillverkningsprocessen. Ta sånt som som att applicera de hundratusentals bultar man använder i planen.
Till skillnad från fordonstillverkning har monteringslinjer på flygsidan historiskt sett inte använt robotar i tillverkningens precisionsmoment. Istället är det människor som varit ansvariga, möjligen med hjälp av vissa robotverktyg.
– Men genom att ansluta både människorna och verktygen till en IoT-plattform kan vi hitta ännu mer effektiva lösningar, säger Jean-Bernard Hentz, chef för PLM R & T & Innovation vid Airbus ICT, i en intervju.
Detta har lett till att en Airbus-arbetare på fabriksgolvet kan använda en surfplatta eller smarta glasögon för att skanna en flygplans metallytskickt och bestämma vilken storlek på en bult som behövs i ett givet hål och vilket vridmomentet som krävs för att installera den. Denna information kan skickas sedan skickas till ett robotverktyg, som fullföljer uppgiften.
Detta så kallade ”cyberfysiska” tillvägagångssätt, som Airbus kallar sin ”Factory of the Future”, effektiviserar tusentals steg i sammansättningen av ett flygplan. Att få 400 000 bultar och skruvar på plats med hjälp av mer än 1100 olika verktyg är ingen barnlek och här lämpar sig den lösning Airbus tagit fram synnerligen väl.
Med de verktyg som är uppkopplade är processen inte bara snabbare; den är dessutom mer tillförlitligt än om bultarna hade applicerats eller dragits manuellt.
Åter till PDT-eventet så avslutas dagen med reflektioner varför Industri 4.0 är så svårt och vad vi kan göra för att bli mer ”kompatibla med framtiden”.
Boeing om digitala tvillingar. En presentation som ser spännnande ut på CIMdatas PLM Road Map är från Don Farr, Senior Technical Fellow, Boeing Research & Technology. Han kommer att prata om de nya möjligheter som finns att använda modellering och simulering för digitala tvillingar. Med den beräkningskraft som finns i dagens IT ges helt nya möjligheter.
Don Farr kommer vidare att utmana den klassiska V-modellen för systems engineering med en MBE-diamant som bättre beskriver utveckling av system och digitala tvillingar. I diamanten finns både den digitala och den verkliga produkten.
Agenda finns på www.pdteurope.com respective www.cimdata.com