Från produktutvecklings- till byggläge. Bilden är alltså i grunden inte så bekymmersam som det på ytan kan se ut. Det är, som Sebastian Carlsson påpekade, så att man i många stora projekt, som skolflygplan och annat, nu går över från utveckling till produktion.
– Då minskar vi antalet konsulter eftersom det är en kompetensförändring, säger Saabkoncernens kommunikationsdirektör.
När man produktutvecklar sånt som exempelvis skoljetflygplanet T-X, en lösning som utvecklats tillsammans med amerikanska Boeing, så är behovet av produktutvecklare/konsulter större, än när man sedan kommer till den fas då lösningarna ska byggas.
Antalet konsulter som måste lämna Saab följer till stora delar de planer och kontrakt som man nu avslutar med sina leverantörer.
Nyemission på sex miljarder. 6 miljarder från Kontrasten i samband med gårdagens besked är hur som helst påtaglig jämfört med den glädje man visade upp i samband med att Boeing och Saab vann det amerikanska flygvapnets upphandling av skolflygplanet T-X för några veckor sedan; en affär som är en av bolagets största någonsin, med 351 plan och ett beräknat värde för Saab på 25 miljarder kronor.
En del av denna jätteaffär innebär också att man planerar för en nyemission på cirka sex miljarder kronor som ska godkännas vid en extrastämma i november. Det är en del i den jätteaffär med skolflygplan av modellen T-X till amerikanska flygvapnet som Saab och Boeing nyligen fick godkänd. Totalt handlar det om 351 flygplan till ett ordervärde av 82 miljoner kronor.