Den höga automationsnivån som separerar personal och hanteringen av containrar ger såväl säkerhets- som effektivitetsvinster. Erfarenheterna från den befintliga anläggningen framhåller också hur automation möjliggör smidigare och ”maskinvänlig” drift med mindre risk för skador på utrustningen, vilket resulterat i rekordlåga underhållstimmar för terminalen.
– Med ABB som vår systempartner för utbyggnaden av APMT MVII fortsätter en framgångssaga som började för mer än 10 år sedan på samma plats, säger David Moosbrugger, Managing Director, Kuenz. Vi är både glada och stolta över att APM Terminals har valt att arbeta med våra två företag ännu en gång som sina partners i MVII-expansionsprojektet.
Sträcker sig över en kilometer kaj
– Vi är stolta över det förtroende som APMT MVII återigen har visat våra kranautomations- och styrsystem, och vi ser fram emot att bidra till utvecklingen av en av världens ledande operatörer av containerterminaler,” säger Clara Holmgren, Business Line Manager Ports, ABB Marine & Ports. “Precisionen, tillförlitligheten och tillgängligheten dygnet runt fortsätter att vara starka argument för våra automationslösningar, särskilt där hög produktivitet och prestanda är avgörande.”
Utbyggnaden av APMT MVII, som sträcker sig över 1 000 meter ny kaj, kommer under 2027 att öka kapaciteten på APMT MVII betydligt och stärka APMT MVIIs position bland Europas ledande containerterminaler. Terminalens containerhantering kommer att vara mycket hållbar och automatiserad, där varje helelektrisk staplingskran är optimerad för ’1 över 6’ hög stapling så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt.