Annons

AI-agenternas uppgång: Därför går SAP ”ALL IN” på Joule

SAPPHIRE 2025: ”Ett nytt SaaS-tänk med hela mjukvarusviten som en tjänst - slutet för punktautomation.” Det går fort nu i en värld där mjukvarusidan i långa stycken handlar om AI och agenter. Och det var knappast överraskande att ämnet dominerade på SAPs årliga Sapphire-konferens, under veckan. Det som hände på scenen i Orlando, Florida, är en tydlig spegling av hur fundamentalt och förändrande AI är just nu. Lika givet är det att SAP, som klar marknadsetta med runt 110 000 anställda och verksamhet i 180 länder, är en spelare vars AI-agenda fungerar som ett slags kraftcentrum. Det är heller ingen tillfällighet att SAP-chefen, CEO Christian Klein, pekade på hur AI-baserad funktionalitet explosivt förändrar resursplanerings-systemen.
Han konstaterade att de viktiga SAP-verktyg, framför allt AI-assistenten Joule, som nu utvecklas möjliggör för företag att centralisera datahantering och skapa omfattande analyser över hela verksamheten. Det värde som följer med AIs kapacitet för överblick och som samtidigt kan koppla samman breda affärsaspekter med detaljerade realtidsdata är på sitt sätt omskakande. System som standardiserar och inte bara punktvis automatiserar processer, gör inte bara administrationen mer kvalitativt exakt - ett rimligt utfall är också att AI avsevärt kan vässa den operativa effektiviteten, spara pengar och, i SAPs fall, redan idag öka produktiviteten med upp till 30 procent.
Konklusionen från Sapphire 2025 är att SAP går ”all in” på AI-agenter och Joule är verktyget som förflyttar enkel uppgiftsautomatisering till en proaktiv helhetslölsning av processupplägg och problemhantering. Orkestrerade av Joule resonerar, rådgiver och agerar agenterna för att hjälpa användarna och de utgör kärnan i det som SAPs styrelsemedlem för Product & Engineering, Muhammad Alam, beskrev som hjärtat i bolagets övergripande strategi: ”Med det nya SaaS (Software-as-a-Service) som SAP lägger upp på bordet är poängen, ”hela den integrerade programsviten som en tjänst, inte bara olika punktlösningar.” Det är är målet där agentisk AI är det tekniska ramverket och Joule-agenterna byggblocken.
I användningen begreppet "Business AI” innefattar SAP en kombo av applikationer, data och AI. Liksom att SAP Business Suite utgör den integrerade grunden.
”Så är det, SAP kombinerar världens mest kraftfulla samling affärsapplikationer med innehållsrika data och de senaste AI-innovationerna för att skapa värde för kunderna. Vi förverkligar Business AI genom vidareutveckling av Joule, partnerskap med ledande AI-pionjärer och en rad nyheter inom SAP Business Data Cloud. Det hjälper användarna att lyckas i en alltmer oförutsägbar värld,” summerade Christian Klein under Sapphire 2025.
Perspektiven är svindlande. För drygt tio år sedan pekade en analytiker, Gartners Mark Halpern, på SAP som en visserligen stor och marknadsdominerade aktör på affärssystem-arenan och även aktiva inom PLM. ”Men,” tillade han, ”med storleken följer en tröghet. Det är utvecklingsmässigt tufft att få fart på eller vända en atlantångare. SAP rör sig som en glaciär; sakta, men säkert och institutionellt malande.”
Idag är scenen totalt förändrad. SAP håller på att återuppfinna sig själv. Hur då?

”SAP håller på att återuppfinna sig själv,” skrev PLM&ERP News i en kommenterande artikel för bara något knappt år sedan. Det som nu sas och visades under Sapphire 2025 bar syn för sägen. Men det är inte överrasklande att det händer, istället är det mest i ögonen fallande hur extremt fort det går. I veckan på Sapphire 2025 presenterade SAP sålunda en rad nyheter och samarbeten med den generativa AI-assistenten Joule som central pelare. Med ett utökat nätverk av Joule-agenter, som samarbetar över system och verksamhetsområden, inleder SAP kort sagt en ny era för hur företag kan använda AI.
”Joule är tillgänglig överallt där du arbetar och levererar personliga svar på allt som behövs för att bli mer produktiv. Joule kan följa sina affärsanvändare under hela dagen – både inom och utanför SAPs applikationer – för att hitta data, leverera insikter i realtid och förbättra arbetsprocesser,” sa Klein och tillade att Joule har ett interaktivt åtgärdsfält som drivs av WalkMe och som studerar användarnas beteende i olika applikationer. Assistenten blir på så sätt en alltid tillgänglig, proaktiv AI som kan förutse behov innan de uppstår.
SAP Sveriges CEO, Antti Soini, summerade: ”Vi erbjuder ett ekosystem av samarbetande agenter som hanterar allt från kundupplevelser och leveranskedjor till utgiftshantering, ekonomi och HR.”

Utveckling av AI-drivna svarsmotorer
Mera notabelt kring Joule är vad partnerskapet med Perplexity, som arbetar med AI-drivna svarsmotorer, fört och kommer att föra med sig. Detta har vässat Joules förmåga att använda strukturerade och ostrukturerade data för att lösa komplexa affärsproblem. Med hjälp av Perplexity och SAP Knowledge Graph kan Joule nu exempelvis ge omedelbara och visuellt strukturerade svar – som diagram och grafer – baserade på affärsdata i realtid inom SAPs arbetsflöden.
Hur kan detta fungera? En användare kan till exempel fråga verktyget hur de senaste externa händelserna kan påverka deras verksamhet och få en prognos grundad på både aktuella händelser och företagets egna affärsdata. AI kommer att integrera dess kraftfulla svarsmotorkapacitet i Joule. Detta gör att Joule kan kombinera den djupa, kontextuella förståelsen av ett företags interna SAP-data med den stora, ostrukturerade kunskapen om den offentliga webben, vilket ger rikare och mer omfattande svar på komplexa affärsfrågor.

SAPs Joule är en slags smart digital assisten som fungerar som en AI-copilot och hjälper användare med olika uppgifter. Precis som en andrapilot hjälper en pilot att flyga ett flygplan, stödjer Joule genom att förstå vad den som använder systemet behöver och kan i detta ge förslag eller stöd. Med hjälp av stora språkmodeller analyserar Joule data, kontextualiserar insikter och effektiviserar arbetsflöden över SAP-system och externa källor.

Joule är ”under radikal förändring”
Klart är således att Joule har fungerat som en katalysator för SAPs utveckling på AI-sidan, och det har som sagt gått fort. Det är som ARC Advisorys analytiker Colin Masson konstaterar: ”SAPs generativa AI-copilot, Joule, håller på att förändras radikalt. Det är inte längre bara en inbäddad assistent i SAP-applikationer; det är tänkt som det nya generativa användargränssnittet för alla och allt,” konstaterar Masson och pekar på att SAP genom köpet av WalkMe gjort SAP Joule mer närvarande i allt.
”Den nya ”SAP Action Bar for Joule” (GA Q3 2025) kommer att följa användare över både SAP och tredjepartsapplikationer, och proaktivt erbjuda insikter och hjälp baserat på sammanhang och användarbeteende. Detta är en spelväxlare för att bryta ner applikationssilos.”

Annat av betydelse när det gäller Joule är att SAP nu jobbar konsekvent med bred integration och kontinuerlig förbättring: Allt är inte klart, noterar ARC Advisorys Masson, men ”Joule integreras djupt över hela SAP Business Suite (Ariba, Field Service Management, Fieldglass, Signavio, IBP, CX, Mobile Start, BDC-komponenter som Datasphere och Analytics Cloud) och BTP. Många kunddrivna förbättringar som analytiska insikter, användningspaneler, strömmande svar och sammanhangsmedvetna sökningar är nu allmänt tillgängliga eller kommer snart.”
Det är bildlikt talat fråga om agenternas uppgång och med det övergripande syftet att automatisera helheten, ”hela företaget eller organisationen.” Vilket är något som går en bra bit bortom enkel uppgiftsautomatisering och för in utvecklingen mot ”proaktiv problemlösning och processorkestrering. Dessa agenter, orkestrerade av Joule, är designade för att resonera och agera,” skriver Colin Masson.

”Med dessa AI-agenter kan företag och organisationer fortsätta att anpassa sig i en snabbt föränderlig värld,” summerade SAPs Sverige-chef, Antti Soini, utvecklingen kring Joule-agenterna.

AI Foundation och utvecklarstöd
Men det fanns betydligt mer på nyhetsagendan, givetvis med Joule inblandad överallt: SAP presenterade t ex ett utökat bibliotek med Joule-agenter som förändrar affärsprocesser och arbetsflöden från grunden. Drivna av realtidsdata och hanterade av Joule, arbetar dessa agenter mellan system och verksamhetsområden för att förutse händelser, anpassa sig och agera helt på egen hand.
”Med dessa AI-agenter kan företag och organisationer fortsätta att anpassa sig i en snabbt föränderlig värld,” summerade Antti Soini.

SAP lanserade samtidigt ett nytt operativsystem för AI-utveckling som förändrar hur företag skapar, implementerar och bygger ut AI-lösningar. AI Foundation ger utvecklare en kontaktyta för att bygga, utöka och köra skräddarsydda AI-lösningar – och blir därmed det första operativsystemet som fungerar för Business AI i praktiken.
En ny prompt-optimerare som tagits fram i samarbete med det framstående AI-laboratoriet Not Diamond hjälper också utvecklare att snabbt skapa effektivare AI-kommandon (prompter) – och förkortar tiden för komplexa uppgifter från dagar till minuter.

OM JOULE FÖR UTVECKLARE. Joule kan förstå SAP-utvecklingsramverkets krångligheter, förutse utvecklarnas behov, erbjuda intelligenta förslag och automatisera repetitiva, vardagliga uppgifter som dokumentation och exempeldatagenerering. Det kan göra det möjligt för utvecklare inom lågkods-, pro-kod- och automationsprojekt att bli mer produktiva, kreativa och skickliga i att accelerera appar eller tillägg för affärsapplikationer som SAP S/4HANA. Nyckelfunktioner inkluderar: * APPLIKATIONSSKAPANDE: Generera kod, UI, datamodeller och exempeldata över SAP-programmeringsmodeller för Java, JavaScript och ABAP med Joule. * KODOPTIMERING: Refaktorera kod, skapa enhetstester och generera kodförklaringar, sammanfattningar och mer med naturliga språkfrågor och intuitiva åtgärder med Joule. * PROCESS- och ARBETSFLÖDESOPTIMERING: Generera automationsarbetsflöden och affärsregler med hjälp av naturliga språkfrågor.

Data som leder till smartare beslut
SAP introducerade också nya intelligenta applikationer för SAP Business Data Cloud, särskilt anpassade för utvalda verksamhetsområden. Dessa applikationer kan kontinuerligt lära sig, simulera scenarier och ge förslag på åtgärder utifrån affärskritiska data. Det gör det möjligt att upptäcka förändringar, optimera processer, förutse behov och samarbeta med både människor och AI-assistenter för att uppnå konkreta och värdeskapande resultat.

Appen People Intelligence optimerar till exempel teamets prestanda genom att omvandla data om medarbetare och kompetens till insikter om arbetsstyrka och AI-drivna rekommendationer.

SAP samarbetar dessutom med Palantir för att underlätta gemensamma kunders migration till molnet och deras moderniseringsprogram. Sömlös anslutning mellan Palantir och SAP Business Data Cloud gör det möjligt att skapa en gemensam och heltäckande datagrund. Tillsammans kommer företagen att på ett ansvarsfullt sätt leverera resultat och stödja kunder att snabbt anpassa sig till förändringar och störningar.

Nya SAP Business Suite-paketet som gör det enklare för kunder att införa SAP-molnlösningar. FOTO Getty Images

Applikationer för att snabbare gå över till molnet
SAP presenterade också nya SAP Business Suite-paketet som gör det enklare för kunder att införa SAP-molnlösningar för att hantera sina affärsutmaningar. I paketen ingår SAP Build, vilket gör det möjligt för organisationer att skräddarsy applikationer efter sina unika behov.

Slutligen presenterade SAP en ny lösning som hjälper kunder att snabbare gå över till molnet. Med Joule som utgångspunkt och data från SAP-lösningar som SAP Signavio och SAP LeanIX, ger lösningen personlig vägledning och praktiska rekommendationer –skräddarsydda efter organisationens egna transformationsmål. Det kan bidra till att geupp till 35 procent snabbare avkastning.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title