Annons

Anticimex vässar fältservicesidan (FSM): Graderar upp till IFS molnplattform

”IFS fältservice-lösningar TOPPRANKAS bland analytiker som IDC, Gartner och CIMdata.” IFS meddelar idag att Anticimex Sverige, del av Anticimex Group, satsar på IFS Cloud och molnplattformen för att stärka och vässa sitt fätservicearbete, inte minst för att förbättra sina kunders tjänsteupplevelser. Bolagen har ett 25 år långt partnerskap i ryggen, och Anticimex har nu valt att uppgradera till IFS Cloud som en del av sin strategiska övergång från att tillhandahålla en behandlingsbaserad metod till förebyggande skadedjursbekämpning. Anticimex kommer att använda den nya plattformen för att standardisera fältserviceprocesser, och tillhandahålla den skalbarhet som behövs för att stödja framtida tillväxt och långsiktiga hållbarhetsmål genom ökad digitalisering.
Just fältservice-området är en av den svenska affärssystemutvecklarens absolut främsta distanser. Bland annat rankas bolagets lösning som marknadsledande i analytikern IDC MarketScape: Worldwide Field Service Management Applications 2023-2024 Vendor Assessment. Men även Gartners har rankat IFS’ lösningar som ledande i sin kvadrant för fältservice, Gartner Magic Quadrant for FSM.
En viktig faktor bakom uppgraderingsbeslutet var möjligheten att fortsätta använda de senaste industriella AI-drivna Planning Scheduling & Optimization (PSO)-funktionerna i plattformen. Tillsammans med Mobile Work Order-appen och Advanced Forms kommer IFS Cloud att göra det möjligt för Anticimex att fortsätta optimeringen av sin fältservice, och öka effektiviteten genom snabbare svarstider, minskad operativ komplexitet och förbättrad kundnöjdhet.
Utöver fältservice kommer IFS Cloud att stödja kritiska affärsfunktioner, inklusive ekonomi och hantering av leveranskedjan. När lösningarna är fullt implementerade kommer de att omfatta IFS Customer Engagement och IFS Advanced Forms – en plattform utan kod för att förbättra datainsamling och arbetsflöden. Dessa tillägg kommer att göra det möjligt för Anticimex att förbättra sitt kundfokus genom att effektivisera verksamheten, utan större anpassningar.
I en kommentar säger Alexander Storckenfeldt, CEO för Anticimex Sweden, att övergången till IFS Cloud ger en god grund för ambitionerna att fortsätta utveckla verksamheten:
”Den tekniska uppgraderingen ger oss möjligheter att ytterligare förbättra vår kundresa, så att vi kan leverera den bästa servicen och expertkunskapen till våra kunder. IFS branschkunskap och lösningar som är skräddarsydda för våra behov har varit avgörande.”
IFS Norden-bas, Ann-Kristin Sander konstaterar i ett uttalande att man med IFS Cloud kan bygga mer integrerad och effektiv verksamhetsmodell:
”Genom att använda den fulla potentialen i IFS Cloud, inklusive PSO och våra bredare industriella AI-kapaciteter, kommer Anticimex att vara väl positionerat för att driva på företagets innovation under hela sin transformationsresa,” summerar hon.

Anticimex är allmänt det kanske mest kända bolaget inom skadedjursbekämpning. Men man är allmänt verksamma också inom livsmedelssäkerhet, brandskydd och fastighetsinspektioner. Med fokus på förebyggande åtgärder, innovativ teknik och hållbara lösningar skapar företaget hälsosamma miljöer för företag och privatpersoner.

Digitala fällor
PLM&ERP News har tidigare rapporterat om just Anticimex proaktiva lösningar inom skadedjursbekämpning. Bland annat har man i ett tidigare projekt gjort företagets digitala råttfällor smartare. Man lär ha över 100 000 sådan utplacerade globalt. Själva lösningen kan beskrivas som en IoT-lösning, i vilken fällorna är de uppkopplade enheterna. Sådant som batteristatus och om fällorna behöver tömmas övervakas, och sedan sammanställa, analysera och visualisera informationen.

Vi ska titta på hur analytikern IDC rankar IFS i sin senaste IDC MarketScape: Worldwide Field Service Management Applications 2023-2024 Vendor Assessment. Så här ser det ut:

Mer om IFS molnplattform och AI 
Även PLM-analytikern CIMdata har analyserat IFS plattform. Vad som framför allt drar, menar CIMdata i sin kommentar, är IFS moln-plattform, som driver ”en organisk molnbaserad SaaS-tillväxt, kompletterat med strategiska förvärv.” Man menar vidare att IFS branschlösningar, ”utnyttjar djup sakkunskap som har vunnits hos kunder under åren. Deras ekonomiska framgång är tydlig och hjälper till att stödja investeringar mot deras stora vision: att bli den obestridda kategoriledaren inom industriell mjukvara,” skriver CIMdata, som är imponerade av IFS ”all-in” på generativ AI (genAI), en nyckel till industriell AI och kategoriledarskap.

Om IFS Cloud kan sammanfattningsvis noteras att det handlar om en helt komponerbar AI-driven plattform, utformad för ultimat flexibilitet och anpassningsbarhet till våra kunders specifika krav och affärsutveckling. Den täcker behoven inom Enterprise Resource Planning (ERP), Enterprise Asset Management (EAM), Supply Chain Management (SCM), Information Technology Service Management (ITSM) och Field Service Management (FSM). 
IFS-tekniken använder AI, maskininlärning, realtidsdata och analys för att ge våra kunder möjlighet att fatta välgrundade strategiska beslut och utmärka sig.

”Alla nya funktioner och förbättringar inom IFS Cloud 24R2 styrs av IFS strategiska teman. De är skräddarsydda för att hjälpa kunderna att frigöra sin fulla potential. Detta gäller såväl operativ effektivitet som lönsamhet, genom att nyttja IFS.ai för att låsa upp och använda det hemliga vapnet i hela leveranskedjan och verksamheten: deras data,” kommenterar IFS CPO, Christian Pedersen, den nya 2024R2-versionen av IFS Cloud.

Vill du veta mer om IFS och AI? Missa inte följande artikel i PLM&ERP News – på bilden ovan syns Christian Pedersen, IFS CPO:

”Vi är LEDANDE INOM INDUSTRIELL AI,” säger produktchefen Christian Pedersen om IFS Cloud nya 2024R2-version

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title