Lösningen, som utvecklats av TCS och PostNord, är en kombination av PostNords befintliga bevakningskameror och en AI-lösning baserad på bland annat maskininlärning. Tillsammans kan de beräkna hur mycket av lastbilen som är fylld med större precision än det tidigare systemet. Det nya systemet, som finns installerat för 18 lastportar vid PostNords terminal i Härryda och Köge, använder en matematisk modell för att baserat på bilderna från kamerorna räkna ut den lastade volymen. Detta sammanställs och visualiseras i en grafisk översikt där alla portar och deras status visas på ett lättöverskådligt sätt.
Molnbaserat system
PostNords nya system är molnbaserat och kopplar ihop de lokala kamerorna med bildanalysalgoritmen och webbapplikationen för visualiseringen av fyllnadsgraden för alla laster vilket gör det möjligt att övervaka effektivitet både lokalt och på distans. PostNord kan nu transportera gods mellan sina terminaler och hubbar mer effektivt.
Vidare bedömer PostNord att systemet kommer att bidra till att minska körda kilometer med 5–10 procent, vilket innebär effektiviseringar och minskade utsläpp. En minskning av körsträckan med bara 1 procent skulle betala för införandet av systemet på tre månader. Efter utvärdering kommer systemet att implementeras på fler av PostNords 42 terminaler.
Lösningen har under hösten dessutom utnämnts till årets innovation inom transport och logistik av den brittiska tidskriften Parcel and Postal Technology International.
Bättre kontroll över fyllningsgraden
– Med vår nya lösning för att få bättre kontroll över fyllnadsgraden för transporter visar TCS att innovation inte behöver vara komplicerat. TCS har kombinerat våra befintliga kameror med en molnbaserad bildanalys som ger oss total kontroll över hur mycket som lastas i varje avgående lastbil, vilket redan från start har lett till bättre nyttjande av vår transportkapacitet, Christian Østergaard.
– Att samarbeta med PostNord är upplyftande på väldigt många plan, säger Hilda Lilje, nordisk innovationschef på TCS, och fortsätter: ”PostNord har både viljan och modet att tänka utanför ramarna och de är dessutom otroligt nyfikna på att utforska den senaste tekniken i syfte att effektivisera sin verksamhet, vilket AI-projektet på terminalerna i Härryda och Køge är ett tydligt bevis för.”