Åter till satsningen på AWS-molnet menar sig BMW kunna öka kapaciteten att hantera mycket större datamängder – vilket möjliggör snabb och säker utveckling och förbättring av allt mer avancerade funktioner inom autonom körning, som exempelvis automatiska filbyten, adaptiv farthållning och parkeringshjälp.
Säkrare och bekvämare
Allmänt stöder ADAS dagens förare med system för tidig varning och funktioner som gör körningen säkrare och bekvämare. Dessa system använder avancerad mjukvara och inbyggda sensorer för att ge förarvarningar, automatisk bromsning och styrfunktioner utformade för att förbättra ett fordons prestanda på vägen. Genom att utveckla nästa generations ADAS-plattform på AWS kan BMW Groups ingenjörer svara snabbare på kundernas krav och leverera nya funktioner för att förbättra körupplevelsen. Denna effektivitet, som stöds av molnet, kommer att hjälpa BMW att fortsätta att förnya funktioner för sina fordons Neue Klasse och hålla förarna fokuserade på upplevelsen på vägen.
Ger en ”360-gradig” uppfattning om fordonet
Som noterades i ingressen har BMW Group har också anslutit sig till Qualcomm för att samutveckla nästa generations automatiserade körsystem baserade på den öppna och modulära Snapdragon Ride Platform. Systemen har en integrerad Ride Vision-mjukvarustack för att möjliggöra 360-graders uppfattning för fordonet. Tillsammans med AWS och Qualcomm Technologies har BMW Groups ingenjörer tillgång till ledande hårdvara, visionmjukvara och molnfunktioner i en heltäckande automatiserad körutvecklings-plattform.
”Att placera BMW Groups automatiserade körplattform i molnet hjälper till att bryta ned utvecklingssilos inom fordonsmjukvaruteamen på BMW Group och hjälper till att främja ett större globalt samarbete med leverantörer för att påskynda automatiserad körinnovation,” skriver bolagen i pressmaterialet.
– När bilindustrin utvecklas mot en ny högpresterande, lågeffekts- och mycket skalbar mjukvarudefinierad fordonsarkitektur, är vi stolta över att fortsätta vårt långvariga, strategiska samarbete med BMW Group för att utveckla säkrare och bättre AI-driven förarassistansteknik i stor skala, säger Nakul Duggal, senior VP och GM för Automotive and Cloud Computing på Qualcomm. Han fortsätter:
– Qualcomm Cloud AI 100-lösningen och Snapdragon Ride Platforms hjälper till att leverera fordonsinnovation till BMW Group och ledande varumärken över hela världen. Denna strategiska relation med AWS och BMW sammanför ledande teknologier från våra respektive branscher för att leverera en modern molnbaserad mjukvaruutvecklingsmiljö.”
Skalar kapaciteten med AWS hjälp
BMW Group kommer alltså också att använda AWS för att hjälpa till att skala sin kapacitet för att hantera enorma ökningar av dataskapande och användning inom utveckling av automatiserade körfunktioner. När biltillverkare använder automatiska körfunktioner på högre nivå, som i samband med adaptiv farthållning, parkeringshjälp och pilotkörning, skapar fordonen mer data för ingenjörsteam att analysera och använda i framtida funktionsutveckling. Den molnbaserade infrastrukturen i AWS kommer att bidra till att lägga grunden för BMW att utveckla och leverera nya funktioner för sina fordon, såsom filbyteshjälp, automatiskt filbyte eller handsfree-körningsfunktioner, ännu snabbare.
AWS-tjänster kommer vidare att hjälpa till att driva den nya skalbara, automatiserade körplattform baserad på en gemensam referensarkitektur, påskynda utvecklingens livscykel och bredda den över BMW-modeller. Till exempel tillhandahåller plattformen det ramverk som behövs för att bearbeta, katalogisera och lagra miljontals mil av kördata i realtid i Amazon Simple Storage Service (Amazon S3). Ingenjörer och datavetare kan sedan söka, identifiera och visualisera relevanta körscener för att utveckla och träna modeller med Amazon SageMaker, AWS tjänst för att bygga, träna och distribuera modeller för maskininlärning i molnet och på kanten (edge).
Storskaliga simuleringar på AWS
Ingenjörer kan också utveckla storskaliga simuleringar på AWS-beräkningslösningar för verifiering. Med detta tillvägagångssätt kan BMW Group testa och validera nya mjukvaruversioner mer effektivt, vilket bidrar till att säkerställa systemets säkerhet och förkortar tiden till marknaden.
– Automatisk körning handlar om mer än bara bekvämlighet; det syftar också till att tillhandahålla förarassistansteknik som hjälper till att förebygga skador och räddar liv, säger Wendy Bauer, GM (General Manager) för Automotive and Manufacturing på AWS.
– Att implementera dessa system på BMW i internationell skala kräver ett tillvägagångssätt som kan bearbeta och analysera stora mängder data, samt lära sig och förnya, så att biltillverkare kan utveckla säkrare och mer pålitliga automatiserade system och ADAS-system. Genom att arbeta med AWS och Qualcomm Technologies har BMW nu de verktyg som krävs för att hjälpa sina kunder att förverkliga sin vision om att tillhandahålla säkra, premiumkvalitet, hög prestanda och högautomatiserade körfunktioner till sina kunder, avslutar han.
Avtalet med Ansys
Hur de här bitarna landar relaterat till BMWs produktutvecklingssida klargörs inte i pressmaterialet. I maj förra året meddelade BMW att man relaterat till simulering och analys utökat sitt samarbete med CAE-ledaren Ansys. Målsättningen var ambitiös; det handlade om att skapa den allra första ”end-to-end-verktygskedjan”, specifikt inriktad på att ta fram säkerhetsprinciper för att utveckla och validera ADAS och därmed automatiserade autonoma körfunktioner.
Tanken var att genom detta samarbete vässa BMW Groups kapacitet att utnyttja Ansys-verktygen för att bli en av de första biltillverkarna som erbjuder konsumenter nivå 3 (Level 3) för högautomatiserad körning.
En visionsbil av Neue Klasse-serien presenterades hur som helst första gången nu på bilsalongen i München 2023. Den nya helt elektriska modellgenerationen beskrivs av BMW Group som den största investeringen i ett nytt modellprogram i företagets historia. Fordonen har också försetts med en nu och avancerad förarmiljö utlovar 25 procent bättre prestanda och 50 procent mindre klimatavtryck än dagens modeller.