Annons

AUTOMOTIVE/ID. LIFE: Volkswagens elbilskoncept för småbilssegmentet

PRODUKTUTVECKLING. På bilden ovan ser du hur den nya elbilen för småbilssegmentet från Volkswagen ser ut. ID. LIFE heter skapelsen som precis som de andra fordonen i ID.-serien bygger på VWs MEB-plattform.
Klart är idag att man från Volkswagens sida nu tycks kunna börja skörda frukterna av MEB-plattformen. Redan 2025, två år före den ursprungliga planen, kommer Volkswagen att lansera denna ID.-modell för småbilssegmentet. Priset hamnar mellan 20 000 till 25 000 euro. ”ID.LIFE ger en försmak av hur en bil av den här typen skulle kunna se ut,” skriver bolaget i en pressrelease om bilen som presenteras på bilsalongen IAA MOBILITY 2021 i München nu den 6-12 september.
Denna konceptversion av en kompakt, helt eldriven crossover-modell representerar alla de värden som VW vill att vi ska förknippa med ID.-serien: Hållbarhet, digital teknik, tidlös design och innovativ interiördesign i konkret form.

Proportionerna och den avskalade stilen skvallrar direkt om att ID. LIFE är ett futuristiskt koncept för mobiliteten i våra städer.
– ID. LIFE är vår vision om nästa generation av en helt eldriven stadsbil. Studien ger en första hint om en ID.-modell i småbilsegmentet som vi kommer att släppa ut på marknaden 2025. Vi gör därmed elektrisk mobilitet tillgänglig för ännu fler människor, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Med ID. LIFE har vi konsekvent inriktat oss på behoven hos unga målgrupper. Vi tror att i framtiden kommer bilen att vara ett ännu starkare uttryck för en inställning till livet. För morgondagens kunder handlar det inte bara om rörlighet, utan ännu mer om vad du kan uppleva med bilen. ID. LIFE är vårt svar, fortsätter Brandstätter.

TVÅ ÅR FÖRE PLANERAT SLÄPP
Här är flera faktabitar kring VWs nya småbilsmodell:

• ACCELERATE: Eldriven instegsmodell redan 2025.
Redan två år före planerat datum, kommer Volkswagen att lansera sin första ID.-modell för småbilssegmentet. Pris: 20 000 – 25 000 euro. ID. LIFE ger oss en försmak av hur en bil av den här typen kan komma att se ut. Konceptbilen mixar hållbarhet med digitalisering och matchar på så sätt de krav som yngre målgrupper ställer på en stadsbil.

• Crossover i nytolkning
Med sina muskulösa proportioner, skarpskurna former och sin avskalade komplexitet är ID. LIFE en banbrytande, hållbarhetsinriktad nytolkning av en crossover-modell med fyra dörrar, stor bagagelucka, höjd sätesposition och en varierbar interiör. Ett avtagbart ”air-chamber”-tygtak svarar för körglädje som i en cabriolet.

• Återvunna material både in- och utvändigt
Det flitiga användandet av naturmaterial och återvunna material bidrar till modellens hållbara karaktär, bland annat med äkta träfaner, ArtVelours Eco-klädsel av återvunnen PET-plast och däck som till stor del består av förnybart och återvunnet material.

• Digitaliserad interiör
Smartphone-integrering, beröringskänsliga ytor på ratten, kameror istället för backspeglar – det är intuitiva, digitala funktioner som karakteriserar interiören i ID. LIFE. Sätena kan ställas in på många olika sätt vilket i kombination med den utfällbara skärmen gör att kupén snabbt och enkelt kan förvandlas till en mysig biosalong eller gaming-lounge.

• MEB-premiär för kombinationen elmotor – framhjulsdrift
En elmotor på 234 hk driver framhjulen på ID. LIFE och ger den en acceleration från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder. Räckvidden ligger på ca 400 km (WLTP).

FOKUS PÅ MÄNNISKAN

ID. LIFE är från grunden konstruerad för hållbar mobilitet, en verkligt givande körupplevelse och mångsidiga möjligheter. Den rena och tidlösa designen gör exteriören mycket tilltalande, interiören sätter användarna och delade upplevelser i centrum, och den digitala tekniken är en perfekt match med de yngre målgruppernas speciella behov och önskemål.
Låssystemet är kopplat till en kamera med ansiktsigenkänning för extra komfort och säkerhet. Tack vare den flexibla säteslayouten kan interiören förvandlas till ett bekvämt utrymme för att bara titta på film eller spela spel. Sladdlösa laddare i dörrfickorna gör det extra praktiskt att tanka sin smartphone.

ID. LIFE har en intressant design som är ren och avskalad.

REN DESIGN OCH HÅLLBARHET I FOKUS
ID. LIFE har en intressant design som är ren och avskalad – dekordetaljer, påbyggnadsdelar och komplexa materialmixar lyser här med sin frånvaro. Den horisontella skiljelinjen mellan karossen, rutpartiet och taket bidrar också den till den puristiska looken. Ett avtagbart tak av air-chamber-tyg gör att man kan njuta av den fria naturen i ID. LIFE, dessutom gör det bilen lättare.

Att ID. LIFE kännetecknas av hållbarhet framgår inte minst av de material och lacker som Volkswagen valt ut. För klarlacken på karossen har man använt träflis som ett naturligt färgämne, kombinerat med ett biologiskt baserat härdningsmedel. Detta avspeglar visionen om att på framtida bilar kunna använda återvunnet material för en kaross som klarar sig helt utan någon ytterligare lackering.

Air-chamber-tyget för taket och framsätena består till 100 % av återvunna PET-flaskor. Bio-olja, naturgummi och risskal hör till de råmaterial som används i däcken till ID. LIFE. I interiören kombineras FSC (Forest Stewardship Council) -certifierat trä på instrumentpanelen med ArtVelours Eco för baksätena och dörrpanelerna och textil i nackskydden. Nedmalda, återvunna däck ger lacken vid instegen en alldeles speciell ytstruktur.

DIGITALT MANÖVERKONCEPT
Alla backspeglarna har ersatts av kameror. Växelväljaren, blinkrarna, signalhornet och vindrutetorkarna styrs via en pekpanel på den sexkantiga, upptill öppna, ratten. Genom integrering av en smartphone i bilen kan föraren enkelt styra funktioner som hör till navigationen, kommunikationen och infotainmentsystemet. Dessutom gör denna lösning att man har tillgång till alla fordonsdata via nätet.

Den uttrycksfulla designen, det smidiga låssystemet, den höjda sätespositionen och den extremt anpassningsbara interiören – tillsammans gör de ID. LIFE till den perfekta bilen för morgondagens mobilitet i våra städer. Med sina kompakta yttermått, sin enastående sikt runt om, en markfrigång på 190 mm och en överhängsvinkel på 26° fram och 37° bak, står den också väl rustad för extra körglädje när man vill köra offroad.

GAMING LOUNGE OMBORD
Samtidigt har ID. LIFE allt som krävs för att man ska kunna njuta av digitala upplevelser. På nolltid kan man till exempel förvandla interiören till en biosalong eller gaming lounge. Spelkonsol och projektor finns ombord, och en projektionsskärm kan fällas upp ur instrumentpanelen. Vid behov kan annan elektrisk utrustning enkelt anslutas till 230 V/16 A-uttaget bak.

För att ordna med denna mysiga miljö för filmfantaster och gamers fäller man först fram de främre ryggstöden som man då kan vila benen på, och sätter sig i tillrätta i baksätet. Ryggstöden vinklas bekvämt bakåt. Och genom att fälla ned både de främre och bakre ryggstöden helt kan man snabbt och smidigt också ordna med en bekväm plats att sova på.

LASTVOLYM: UPP TILL 1 285 LITER
Ryggstöden fram och bak har en variabel nedfällningsmekanism vilket gör interiören verkligt mångsidig. Beroende på vad man vill åstadkomma kan lastutrymmet göras större eller åkkomforten maximeras. Bagageutrymmet i ID. LIFE har en volym på 225 liter, plus ytterligare 108 liter under lastgolvet. Med baksätet och ryggstödet på det främre passagersätet nedfällda, kan bagageutrymmesvolymen utökas till hela 1 285 liter.

Under air-chamber-tyget fram ryms ytterligare 68 liter. Dessutom finns det ett utrymme på 8 liter under en separat panel fram där man kan förvara en laddningskabel. Förutom uttaget för laddning av högspänningsbatteriet, finns det även ett för 230 V (16 A) som man kan använda för att mata externa enheter.

ELMOTOR MED DRIVNING PÅ FRAMHJULEN
ID. LIFE är baserad på en mindre variant av Volkswagens elbilsplattform (MEB) som tagits fram speciellt för småbilssegmentet. För drivningen svarar en elmotor på 234 hk (172 kW). Motorkraften läggs ut på framhjulen.
Bilen är därmed också först ut med framhjulsdrift bland de de MEB-baserade modellerna. Detta visar hur flexibel MEB-plattformen är och hur den gör det möjligt att utnyttja utrymmena på ett mycket effektivt sätt – med gott om plats både för passagerare och bagage, trots bilens kompakta yttermått.
Snabb acceleration är en annan egenskap. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder. Högspänningsbatteriet har ett energiinnehåll på 57 kWh vilket ger en räckvidd på ca 400 km (WLTP).

Tekniska fakta ID. LIFE

Teknisk plattform: Modular electric drive matrix (MEB) – small
Status: Konceptbil
Drivsystem: MEB eco framhjulsdrift
Effekt elmotor (PSM): 234 hk (172 kW)
Maximalt vridmoment: 290 Nm
Batterikapacitet: 57 kWh
Räckvidd (WLTP): upp till 400 km
Laddningskapacitet: upp till 163 km på 10 min
0-100 km/h: 6,9 s
Topphastighet: 180 km/h
Längd / bredd / höjd: 4 091 mm / 1 845 mm / 1 599 mm
Axelavstånd: 2 650 mm
Däck: 235/45 R20
Bagageutrymme: 410 – 1 285 liter
Längd genomlastning: 2 250 mm
Markfrigång: 190 mm
Rampvinkel: fram 26°, bak: 37°

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title