Annons

AUTOMOTIVE: Trimble-teknik ska hjälpa till att driva Nissans mest avancerade förarassistentsystem hittills

Programutvecklaren Trimbles lösningar är antagligen inte det första man kommer att tänka på i samband med automotive. De flesta förknippar nog istället bolaget med CAD- och BIM-mjukvaror, som exempelvis TEKLA. Men inom Trimble finns en rad intressanta teknologier som också relaterar till sånt som exakta positionsbestämmningar som vunnit gillande hos flera automotiveaktörer.
Ett sådant exempel är en lösning från just Trimble som Nissan Motors kommer att använda som sin högprecisions positioneringskälla. I detta fall är det Trimbles RTX-teknologi som vunnit Nissans gillande. Denna teknologi möjliggör hands-off och guidad motorvägskörning av förarassistans-systemet ProPILOT Assist 2.0, som initialt var tillgängligt på 2023 års Nissan Ariya.
Poängen med RTX är noggrannheten. Medan positionering med standardsignaler från Global Navigation Satellite System (GNSS) kan driva upp till 10 meter (25 fot), ger Trimble RTX högre noggrannhet och möjliggör konsekvent körfältsbestämning för körtillämpningar. Detta gör Trimble RTX till en nyckelkomponent för många av de senaste förarassistans-systemen som ProPILOT Assist 2.0.
- Trimble har legat i framkant av exakt positionering i decennier och har tjänat bilsegmentet nästan lika länge, säger Patricia Boothe, general manager, On-Road Autonomy på Trimble, och tillägger: ”Vi har använt kombinationen av tekniskt ledarskap och domän-erfarenhet för att möjliggöra mer än 30 miljoner miles av säker körning med hands-off körsystem.”

Allt oftare används på motorvägar en noggrannhet ända ner till körfältsnivå relaterat till vägfiler. Detta via avancerade förarassistanssystem (ADAS), där föraren fortfarande är den ultimata beslutsfattaren. Denna högprecisa positioneringskapacitet är en nyckelfaktor på resan mot helt autonoma lösningar.

Intuitiv ljud- och visuell vägledning
Med det i ingressen omnämnda ProPILOT Assist 2.0-systemet möjliggörs sålunda hands-off-körning medan föraren kryssar i ett enda körfält. När fordonet närmar sig en vägdelning, eller när det är möjligt att passera ett långsammare fordon, bedömer systemet lämplig tidpunkt för avgrening eller passering, baserat på information från navigationssystemet och 360-graders avkänning. Intuitiv ljud- och visuell vägledning ges till föraren, som sedan uppmanas att lägga båda händerna på ratten och bekräfta operationerna.

ADAS – Trimbles positioneringslösning.

Trimbles positioneringslösning, som stöds av dess integritetsövervaknings-funktioner, möjliggör konsekvent positionering på körfältsnivå i komplexa, verkliga körmiljöer. Som med alla nuvarande styrsystem måste dock föraren vara uppmärksam hela tiden.
Det ska alltså noteras att ProPILOT Assist 2.0 kan inte förhindra kollisioner. Föraren är alltid ansvarig för att upprätthålla säkerheten genom att övervaka trafiken, kontrollera fordonet och vid behov styra, bromsa eller accelerera. Systemet fungerar endast när körfältsmarkeringar upptäcks och fungerar inte i alla väder-, trafik- och vägförhållanden.

Redundant infrastruktur-stöd
Trimble RTX-nätverket stöds av en globalt redundant och motståndskraftig infrastruktur – uppbackad av ett team av ISO 20000-certifierade nätverksingenjörer och IT-specialister, som övervakar driften dygnet runt för att säkerställa optimal signalprestanda och tillförlitlighet för förare som är beroende av det. Trimbles RTX-positioneringsteknik kan tillhandahålla noggrannhet på decimeternivå på några sekunder, vilket gör den till en idealisk lösning för autonomi-applikationer, inklusive bilkörning, när noggrannhet, konvergens-hastighet och tillgänglighet till ett enda globalt nätverk har betydelse.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title