Annons

AUTOMOTIVE: Volkswagens satsar 23 miljarder på toppmodern fabrik för sin framtida elbil Trinity

Tanken bakom Trinity, som alltså ska produceras från år 2026, är att det ska bli en koldioxidneutral verksamhet, som också sätter nya standarder för autonom körning, elektrifiering och digitalisering av mobilitet.

STORT MODERNISERINGSPROJEKT
Men det handlar också på fabriksnivå om det största moderniseringsprogrammet i Volkswagens historia. Byggarbetet i stadsdelen Warmenau i Wolfsburg påbörjas redan våren 2023 och tar hänsyn till bygg- och miljölagstiftningen. På så sätt kommer den nya anläggningen att uppfylla höga miljöstandarder. För detta ändamål kommer Volkswagen att ha ett intensivt utbyte med relevanta myndigheter och med berörda parter.
Den koldioxidneutrala Trinity-modellen ska byggas med de mest innovativa tillverkningsmetoderna och planeras rulla av monteringslinjen från år 2026. Den nya anläggningen kommer med sina optimerade processer att bli en mall för den gradvisa omställningen av produktionen vid Wolfsburgs huvudfabrik, tillsammans med all annan Volkswagen-tillverkning runt om i världen.

TRINITY-FABRIKEN BLIR EN MALL FÖR DE ÖVRIGA
Trinity har nu lagts till listan över bilar från Volkswagen – från Beetle till Golf – och det man från bolagets sida ser framför sig är att modellen blir ytterligare en succé som kan sälla sig till de ikoniska modeller som de ovan nämnda. Som noterades initialt ska produktionskapaciteten steg för steg bli koldioxidneutral. Miljöskydd är högsta prioritet.
Daniela Cavallo, ordförande i VWs företagsråd, säger:
– Beslutet är ett historiskt ögonblick för Wolfsburg. Själva rötterna i vårt företag är fortfarande koncernens huvudanläggning och den blir ännu viktigare.
Dessutom belyste Cavallo sambandet mellan beslutet om Trinity och det nya Campus Sandkamp som också planeras för huvudanläggningen. Detta Campus kommer till exempel att utveckla koncernens framtida mycket skalbara SSP-plattform, som för första gången kan användas i volymsegmentet för Trinity-projektet. Cavallo fortsätter:
– Trinity-fabriken blir en mall för den befintliga huvudfabriken och för Volkswagen i allmänhet. Vi har också kommit överens om att vi ska utöka aktiviteterna för batteri, laddning och digitalisering här i Wolfsburg, med fokus på Trinity. Allt detta tryggar sysselsättningen och skapar samstämmighet i utformningen av omställningen i Wolfsburg.

PRODUKTIONSTID: TIO TIMMAR PER BIL
Trinity-projektet är den nya ledstjärnan för Volkswagens helelektriska vagnpark och märkets ACCELERATE-strategi: En mycket kortare laddningstid, en räckvidd på över 700 kilometer, koldioxidneutral produktion, utrustad med koncernens toppmoderna mjukvara och tekniskt redo för autonom körning på nivå 4. Grunden är koncernens nya SSP-plattform.
Volkswagen har för avsikt att nå en produktionstid på 10 timmar per bil när Trinity-produktionen börjar år 2026. Det ska nås genom färre versioner, färre komponenter, mer automatisering, effektivare produktionslinjer och nya logistikkoncept.

Tilläggas kan att Trinity alltså bygger på Volkswagen Groups Scalable Systems Platform (SSP), vilket är en modulär bilplattform för elbilar inom gruppen. SSP offentliggjordes i juli 2021, som en del av Volkswagens ”New Auto-strategi”; som i sin tur bygger på tanken att ha en singulär batterielektrisk plattform för alla koncernens varumärken. SSP planeras att introduceras 2026 och avser att efterträda MEB- och PPE-plattformarna. Den förväntas också ersätta Volkswagens förbränningsmotorplattformar. Precis som med MEB förväntas plattformen även erbjudas till andra biltillverkare.
SSP är tänkt att ha en gemensam plattform med olika moduler. Modulerna kommer att ha ett begränsat antal varianter för att minska produktionskomplexiteten. Detta kommer att göra det möjligt för Volkswagen-märkena att skapa differentierade bilar, samtidigt som de har en hög grad av standardisering. Förutom en delad bilplattform kommer det också att finnas vanliga batterier, mjukvara och autonoma körsystem.

Under sin livstid beräknas över 40 miljoner bilar tillverkas på denna plattform som debuterar i volymsegmentet med Trinity.

Campus Sandkamp skapar ramen för ett optimalt, tidseffektivt samarbete mellan alla delar av Volkswagen genom moderna arbetssätt. Volkswagen investerar 800 miljoner euro i Europas mest avancerade forsknings- och utvecklingscenter för att driva mobilitetens framtid under de kommande åren. Det finns planer på att integrera modern elbilsproduktion baserad på SSP-plattformen och Trinity-anläggningen vid den befintliga huvudanläggningen senast år 2030.

HÅLLBARA TILLVERKNINGSKONCEPT
Christian Vollmer, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för produktion, kommenterar:
– Vi fokuserar på innovativa och hållbara tillverkningskoncept. Att bygga en ny fabrik i Warmenau ger oss också möjlighet att göra den befintliga fabriken lämplig för framtiden, steg för steg och uppifrån och ner. Trinity står för en helt ny typ av tänkande, produktion och samarbete. Det krävs mod för att forma framtiden. Det är så Wolfsburg kommer att bli måttstocken för innovativa produktionskoncept – för Volkswagen och hela branschen.

Huvudanläggningens omställning till tillverkning av elbilar börjar redan år 2023 att börja tillverka ID.3 i Wolfsburg för att möta den höga efterfrågan på företagets eldrivna modeller.
Med Trinity accelererar företaget framtidens stora frågor: självkörande bilar tillgängliga 2030

SJÄLVKÖRANDE BILAR FRÅN 2030
Med sin ACCELERATE-strategi förbereder sig Volkswagen systematiskt för de genomgripande förändringarna inom bilindustrin i god tid. Precis som Volkswagen visade vägen med sin globala elbilsoffensiv, accelererar företaget nu upp de andra stora frågorna för framtiden. Integrationen av mjukvara i bilen och den digitala kundupplevelsen kommer att bli avgörande kärnkompetenser. Genom att implementera databaserade affärsmodeller strävar Volkswagen efter att attrahera nya kundgrupper och utnyttja ytterligare inkomstkällor.
Volkswagen kommer också att göra självkörande bilar tillgängliga för många fram till år 2030. Trinityprojektet är en viktig grundpelare i sammanhanget och representerar nästa generation elbilar från Volkswagen. Den framtida SSP-plattformen möjliggör autonom körning på nivå 4 och kommer att sätta nya standarder för elektrifiering och digitalisering av mobilitet.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title