I en pressrelease skriver Kongsberg att, ”det ”Letter of Intent” som undertecknats mellan Kongsberg och Chassis Autonomy utgör ramen för detaljerade diskussioner om samarbetet och stödstrukturen mellan parterna. De framtida juridiskt bindande avtalen kommer att fastställa samarbetsstrukturen och kan innefatta att KA tar en aktiepost i Chassis Autonomy.”
Siktar på att sätta riktmärket för toppmoderna autonomilösningar
Om Kongsberg Automotive ska sägas att man tillhandahåller lösningar och teknologier till den globala fordonsindustrin. Inriktningen ligger idag på den globala övergången till hållbar mobilitet genom att omsätta teknik, hållbarhet och innovation i praktiken. Produktportföljen inkluderar förar- och rörelsekontrollsystem, vätskeaggregat och industriella förargränssnittsprodukter.
Samarbetet är mycket intressant och ser ut som en icke ovanlig kombination, där en start-up kommer med på utvecklingståget genom spännande lösningar på de utmaningar som som de äldre etablerade företagen kan möta i övergången till nya teknologier, som elfordon och autonoma bilar. Chassis Autonomy är en start-up med en vision att möjliggöra autonom mobilitet. Bolaget menar bl a att deras ”styr-” och ”broms-by-wire-system” kommer att sätta riktmärket och definiera det nya toppmoderna för säkra manöversystem som används i högautomatiserade och helt autonoma fordon.
– Detta är bara första steget till ett flertal kommande avtal som kommer ge oss förutsättningar för fortsatt utveckling och tillväxt. Vårt mål är att bli ”möjliggöraren” för säkra autonoma fordon genom att eliminera de tekniska begränsningar som finns idag. Vårt unika steer by wiresäkerhetssystem kommer sätta standarden i framtiden, säger Peter Johansson, medgrundare och VD på Chassis Autonomy.
Chassis Autonomy grundades 2021 och blev samma år antagna till inkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan där de nu får stöd. Under våren 2022 gick Immetric Invest in som första investerare.
– Sedan vår avknoppning från NEVS för mindre än ett år sedan och vårt bildande av Chassis Autonomy har det tagit rejäl fart och vi har på mycket kort tid lyckats få ett enormt intresse runt vår teknik för autonoma fordon. Vi har lyckats fylla ett kritiskt marknadsbehov, där vår teknik är state-of-the-art när man i ett autonomt fordon ska ersätta föraren och ratten, säger Peter Johansson.
Vad betyder det att man klarar L4 och L5?
Autonoma fordon delas in i olika nivåer beroende på hur automatiserat fordonet är. Det finns sex nivåer av autonomi i klassificeringssystemet, allt från nivå 0 till nivå 5:
Level (nivå) 0: Ett fordon på nivå 0 har inga autonoma eller självkörande kontroller alls. Alla aspekter av körning som måste tas om hand av föraren, inklusive reaktion på faror.
Level 1: Den vanligaste nivån på vägarna idag. Dessa bilar har system som gör att bilen och föraren kan dela kontrollen över fordonet. Adaptiv farthållare, som styr hastighet och avstånd jämfört med fordonet framför är ett bra exempel, liksom parkeringshjälp. Det finns en rad säkerhetsfunktioner hos de flesta tillverkare som erbjuder viss nivå 1 autonomi.
Level 2: Här har bilar interna system som tar hand om alla aspekter av körning: styrning, acceleration och bromsning. Föraren måste dock kunna ingripa om någon del av systemet misslyckas och alltid ha händerna på ratten. Teslas autopilot kan betraktas som nivå 2, Nissans ProPilot är också nivå 2, finns i Nissan Leaf.
Level 3: På denna nivå kan fordon anses vara autonoma. Systemen kan låta föraren luta sig tillbaka och slappna av, bilen kan ta hand om allt under körning. Förare tillåts säkert använda sin telefon eller titta på filmer, även om de fortfarande måste ha till hands för att ingripa vid behov, så att somna är inget alternativ. Audis A8 var den första bilen som hävdade nivå 3-autonomi.
Level 4: Här är fordonen så kapabla att föraren inte alls behöver ingripa. Det finns dock vissa begränsningar, eftersom hela självkörningsläget bara kan aktiveras i vissa områden som är inhägnade eller i trafikstockningar. Om bilen inte befinner sig i ett visst område eller i en trafikstockning, måste den kunna ta sig i säkerhet om föraren inte kan ta kontrollen i en nödsituation. Det bästa exemplet på ett fordon på nivå 4 är Googles Waymo-projekt.
Level 5: Nivå 5-bilar är sådana som inte kräver någon mänsklig interaktion alls, de är helt autonoma fordon. Exempel på nivå 5-fordon är robot -taxibilar eller Audis Aicon-koncept.