Annons

Boeing & Saab T-X: Utvecklat i CATIA V5 och TEAMCENTER

Som PLM&ERP News rapporterade igår kommer det amerikanska försvarets nya skolflygplan Boeing T-X, som är ett samarbetsprojekt mellan den amerikanska flygjätten och svenska Saab, att ge den svenska försvarskoncernen mellan 25 och 30 miljarder i intäkter, enligt analytiker. Total är projektet i ett första skede värt drygt 80 miljarder kronor.
När det gäller IT- och PLM-stödet i utvecklingsarbetet så har det huvudsakligen utförts i Dassault Systemes CATIA V5-miljöer på produktdefinitionssidan, med Siemens PLMs Teamcenter som produktdatabackbone och samverkansplattform. Samtidigt står det sedan något drygt år klart att Boeing är i färd med att införa DS' 3DEXPERIENCE-plattform...

När det gäller IT-stödet och PLM i produktutvecklingen har PLM&ERP News tidigare rapporterat att Boeing valt att satsa på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform. Detta innebär att man sedan något år är i full gång med att implementa denna plattform med appar som ENOIVIA (PDM), CATIA (CAD), SIMULIA (CAE och simulering) och DELMIA (digital tillverkning). Men de här bitarna tar sin tid, dels relaterat till komplexiteten, dels till organisationernas storlek. Boeing har exempelvis drygt 40 000 medarbetare och utvecklare som ska in på plattformen – det går kort sagt inte över en natt.

CATIA V5 och Teamcenter. Detta innebär i sin tur att det nya skolflygplanet T-X primärt har utvecklats på de ”gamla” plattformarna; alltså är det CATIA V5 i kombination med Siemens Teamcenter som är den plattformskombination som är aktuell. Hur detta utvecklas över tid, i takt med att V6 och 3DEXPERIENCE-plattformen implementeras i Boeing, återstår att se.
För Saabs del är det sålunda också CATIA V5 – alltså den äldre versionen av lösningen, till skillnad mot V6, som är den nativa grundappen på 3DX – som är det viktigaste produktdefintionsverktyget, medan Siemens PLM-svit, Teamcenter, används som produktdataryggrad och kollaborationsplattform.
Gissningsvis är det inte troligt att man byter ut dessa kombinerade och industriellt bevisat fungerande lösningar mot det mera inom Boeing ännu oprövade 3DEXPERIENCE-systemet. I alla fall inte i det känsliga initiala utvecklingsarbetet, där varje felaktighet kan medföra allvarliga risker och problem.

LÄS- och TITTARTIPS! PLM&ERP News har i sammanhanget publicerat flera intervjuer, artiklar och TV-reportager kring detta – bl a med Dassault Systems nye ansvarige för Aerospacesegmentet, David Ziegler och Boeings integrationsdirektör för ”Bussiness Systems”, Kenny Swope, där vi diskuterar kring implementationsarbetets utmaningar och hur långt man hunnit när det gäller 3DEXPERIENCE. Missa inte att läsa artiklarna eller reportaget som länkats nedan:

PLM – Dassaults David Ziegler: ”TAI en win-back från Siemens”

eller TV-intervjun med Kenny Swope som finns länkad i artikeln:

Är tiden på väg att rinna ut för traditionella PLM-system?

 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title