Annons

CASE: Binando, Telenor och en riktigt ”sopig” IoT-lösning

Digitaliseringen och IoT tycks idag tränga in på alla områden. Det verkar som ingen bransch kommer undan, inte ens hantering av soptunnor. Det kan de två tyska ingenjörerna Nikolaos Baltsios och Moritz Pfeiffer, från Stuttgart, skriva under på. Efter att ha sett en brist på digitalisering inom avfallsbranschen, bestämde de sig för att starta Binando. De använde sina kunskaper om programvara, dataanalys och hårdvara för att skapa en helhetslösning som gör att avfallsföretagen kan arbeta effektivare och på ett mer miljövänligt sätt … och lyckades.

I Binando utvecklade de en skräddarsydd sensormodul som placerades inuti soptunnor. Varje timme skickar modulen en signal som visar hur mycket avfall som finns i soptunnan. När soptunnan är full, skickas en begäran till plattformen om att den ska tömmas.
Föraren får sedan information om hur insamlingen kan ske på bästa sätt med hjälp av en algoritm som innehåller trafik- och väderinformation. Informationen skickas till föraren via en app som är installerad på en telefon eller surfplatta. Appen kan också
användas för kommunikation mellan företaget och förarna för att spåra sopbilen.

SIM-kort i sensormodulen. För att kunna skicka rapporter måste sensormodulerna vara anslutna till Internet. Att använda redan tillgängliga mobilnätnätverk var den enklaste lösningen och teamet installerade därför SIM-kort i sensormodulerna.
– Med Telenor Connexion Global Connectivity kan våra moduler kopplas
upp direkt, säger Moritz Pfeiffer, chef för IT & Product på Binando.
– Precis som alla nystartade företag vill vi växa. Den globala
lösningen från Telenor Connexion ger oss möjlighet att snabbt koppla
upp kunder runt om i världen, tillägger Nikolaos Baltsios, ”Head of Business & Operations” på Binando.

Lösningen som gav nya och stora kunder. Binandos team testade SIM-kort från lokala nätoperatörer, men dessa leverantörer kunde inte distribuera ut SIM-korten tillräckligt snabbt.
Då testade de istället Global SIM från Telenor Connexion. Med Telenor Connexion Global Connectivity var Binandos lösning redo att skalas upp. Sensormodulerna fungerar på alla marknader, samtidigt som Binando endast behöver en central support och fakturering.
När lösningen var klar kunde Binando ta kontakt med kommuner och avfallsföretag. Det tog inte lång tid innan den unika Binando-lösningen blev känd och Binando fick större kunder.

Tömningstidtabell via appen. I Stuttgart hamnar cirka 12 500 ton glas i återvinningscontainrar varje
år. REMONDIS, ett av världens största återvinnings-, service- och
vattenföretag, samlar in det här glaset. För att effektivisera
insamlingsprocessen beslutade REMONDIS att använda Binando-modulerna i
1 000 återvinningscontainrar på cirka 330 platser runt om i staden.
Nu kör inte längre REMONDIS förare den vanliga rutten. I början av
varje skift får de istället dagens tidtabell i Binando-appen. Företaget och förarna kan enkelt och bekvämt utbyta information när
som helst via appen.

15 procent färre turer. Efter några månader har Binando-lösningen gett mätbara resultat. REMONDIS har minskat körsträckorna med 33 procent, samtidigt som man samlar in 10 procent mer glas varje månad.
Med uppskattningsvis 15 procent färre resor, hjälper denna lösning till att minska föroreningar och trafikstockningar i Stuttgart. En långsiktig analys av data visade också var nya återvinningscontainrar bör placeras.
Binando fortsätter att få nya avtal med kommuner och företag i Tyskland och har nu siktet inställt på den internationella marknaden.
Teamet planerar också nya funktioner som ytterligare digitaliserar avfallsbranschen och stödjer en hållbar användning av jordens resurser.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title