Annons

Det bästa från två världar när MICROSOFT och VOLKSWAGEN tillsammans med PTC utvecklar en generativ AI-baserad Copilot till ALM-lösningen Codebeamer

MJUKVARUUTVECKLING: Mjukvarutveckling: Är KÖPET av Codebeamer 2022 ett av PTCs SMARTASTE DRAG hittills? En av månadens mest intressanta nyheter på PLM-fronten ifråga om mjukvarutveckling är beskedet att PTC, Microsoft och Volkswagen utvecklar en copilot för generativ AI baserad på PTC’s ALM-lösning Codebeamer. Denna copilot kommer att stödja mjukvaruutveckling i fysiska produkter genom att göra det möjligt för mjukvaruingenjörer att skapa och hantera produktkrav mer effektivt, samt testa, validera och releasa dem.
Nyheten väcker frågan är om inte PTCs köp av Codebeamer 2022 är ett av bolagets smartaste drag de senaste tio åren. Lösningen förvärvades av PTC, som en del i köpet av tyska Intland Software, och passar väl in i en industrivärld där mjukvara, tillsammans med el/elektronik (E/E), blivit en nyckeldomän. Inte minst på fordonssidan där bilar i allt högre grad lever upp till bilden av ”datorer på fyra hjul,” eller mer korrekt, SDVs (Software Defined Vehicles). Hur passar PTC Codebeamer in i detta?
Främst för att Codebeamer är en kapabel Application Lifecycle Management-lösning (ALM) för avancerad mjukvaruutveckling. Den öppna plattformen utökar ALM-funktioner med flexibla konfigurationsmöjligheter för olika produktlinjer och ger i detta en unik konfigurerbarhet i de komplexa processerna. Tillverkare använder sig allmänt alltmer av mjukvara för att differentiera sina produkter och för att skapa olika versioner av dem. I synnerhet biltillverkare kräver tätt integrerade ALM- och variantbaserade lösningar för mjukvaruhantering för att planera och leverera de olika konfigurationerna som driver deras utbud.
På användarsidan spelar f ö PTCs senaste köp, Pure Systemes pure::variants-lösning, en kompletterande roll i Codebeamer-miljön; tillverkningsföretag utnyttjar denna lösning för att hantera olika varianter av mjukvaru- och systemtekniska tillgångar över sina produktkonfigurationer. Framför allt då inom reglerade industrier som fordons-, flyg- och medicinteknik-marknaderna.
Men nu tar PTC alltså tillsammans med Microsoft och Volkswagen Group nya utvecklingssteg, som går ut på att man ska bädda in generativ AI via Microsoft Azures AI-kapabiliteter. Till bakgrunden hör att Volkswagen-koncernen för ett drygt år sedan tog ett principbeslut på en Codebeamer-satsning, där lösningen ska användas för att integrera, utveckla och kostnadseffektivt underhålla de allt komplexare mjukvarorna. Utvecklingen av Codebeamer Copilot bygger alltså på VWs upptag av ALM-plattformen över alla bolagets märken och fordonsprojekt.
Onekligen en substantiell beställning från den tyska fordonsjätten–som bl a också äger Audi-, Porsche-, Seat- och Skoda-märkena–som både tekniskt och kommersiellt kan leda hur långt som helst. Det är inte heller bara VW som är intresserade av Codebeamer…
I en kommentar säger Robert Kattner, chef för IT-teknik på VW Group: "Microsoft Azure AI i Codebeamer-mjukvaran kan hjälpa oss med att skapa nya specifikationer och testfall. Det kan också förbättra kvaliteten på våra krav genom att ta bort dubbletter och kontrollera mot befintliga kvalitetsstandarder.”
"Det bästa från två världar," säger PTCs CPO, Kevin Wrenn.

Robert Kattner påpekar vidare att den nya Codebeamer Copilot-lösningen dessutom kan, ”hjälpa våra team att importera kravreferenser från äldre IT-system. Det kommer att driva våra produktivitetsvinster genom att minska tiden för att importera, granska och skriva krav. I ett nötskal, våra ingenjörer kommer att göra sitt arbete mer effektivt.”

Grundläggande förändringar banar väg för tunga mjukvaruinvesteringar
Bland de viktigaste anledningarna till varför mjukvara spelar en allt viktigare roll i fordonsindustrin är den unika tekniska explosiva fasen branschen går igenom just nu. AI, mjukvara, SDV-koncept, elektrifiering och elektronik – som några av de mest framstående nya teknologierna – banar vägen och förändrar produktutvecklingen dramatiskt. Detta påverkar inte bara PLM-utvecklare, som ledande aktörer som PTC, utan förändrar också i grunden situationen för biltillverkarna. Dagens bilar är mer uppkopplade, mjukvarustyrda, autonoma och elektriska än någonsin. Vart och ett av fordonen innehåller, eller kommer snart att innehålla, miljontals rader kod och måste dagligen kunna hantera terabyte med data. Detta är ett enormt åtagande och det har lett till en dramatisk förändring i hur flera stora fordonstillverkare arbetar, inte minst att nu snabbt bygga upp sofistikerade infrastrukturer för mjukvaruutveckling.

BMW-konkurrenten Mercedes Benz är ett bra exempel. Dess CSO, Chief Software Officer, Magnus Östberg, skrev i en LinkedIn-artikel: ”Det handlar om en radikal förändring av arbetssättet som kommer med en framtid i branschen som allt mer handlar om mjukvara. Utveckling av mjukvarudefinierade fordonsplattformar (SDV) tillhör de strömmar som på djupet förändrar fordons- och transportbranschen”, konstaterade Östberg. Dagens Mercedes-Benz fordon innehåller miljontals rader kod och kan hantera tiotals terabyte data varje dag. Detta är ett enormt åtagande och det har lett till en ”vulkanisk” förändring i hur MB arbetar, fortsatte han och noterade att koncernen bland annat har investerat mycket, mer än hundra miljoner euro, i en sofistikerad mjukvaruutvecklingsinfrastruktur är en betydande del av denna satsning.
Denna utvecklingslinje går också för flera andra av fordonsutvecklarna, vilket resulterar i en växande marknad för adekvata mjukvaruutvecklingslösningar – som PTC:s Codebeamer.

Det bästa från två världar
I pressmaterialet kring detta samarbete kommenterar också PTCs Kevin Wrenn (bilden t v), Chief Product Officer, värdet av generativ AI enligt det nya konceptet:
”Vi använder generativ AI för att hjälpa kunder att lösa problem och dra nytta av marknadsmöjligheter, som effektiv utveckling av mjukvarudefinierade fordon”, säger han och tillägger: ”Vårt samarbete med Volkswagen Group och Microsoft på Codebeamer Copilot ger oss det bästa av två världar: en branschledande tillverkare i Volkswagen Group som visar hur dessa lösningar fungerar i verkliga sammanhang, och en partner i Microsoft som driver utvecklingen på generativ AI och att föra ut den senaste tekniken till marknaden.”

Microsofts direktör för tillverkning och mobilitet, Dayan Rodriguez (bilden t h), säger:
”Tillverkningssektorn har enorma möjligheter för generativa AI-användningsfall, och vi är glada över att stödja detta samarbete med PTC och Volkswagen Group, båda ledande i branschen”, säger Dayan Rodriguez, företagsdirektör för tillverkning och mobilitet, Microsoft. ”Codebeamer Copilot är ett meningsfullt exempel på hur generativ AI kan göra en långvarig, komplex process som produktutveckling enklare och effektivare.”

ALM är den strategiska processen att hantera en mjukvaru- eller produktlivscykel från början till design, utveckling, testning, driftsättning och slutet av livet.

Vad innebär ALM?
Detta sagt om Codebeamer ska vi också titta lite närmare på vad ALM innebär enligt PTC sätt att se på saken. Först och främst definierar PTC ALM så här:
”Application Lifecycle Management (ALM) är den strategiska processen att hantera en mjukvaru- eller produktlivscykel från början till design, utveckling, testning, driftsättning och slutet av livet. ALM gör det möjligt för programvaruteknikteam att effektivt samarbeta i projekt med hjälp av beprövade agila metoder och pålitlig, uppdaterad information.”
Vilka är fördelarna med ALM-plattform som Codebeamer? Flera förstås, men de viktigaste enligt PTC handlar om starkare styrning, effektivare applikationsutveckling och förutsägbart, effektivt underhåll. Modern mjukvara kan vara mycket komplex och genom att utnyttja de nämnda fördelarna kan fördelarna för alla företag vara betydande. Dessa fördelar inkluderar:

  • Ökad synlighet
  • Förbättrad efterlevnad
  • Snabbare distribution
  • Produkter av högre kvalitet
  • Lägre utvecklingskostnader

Vassa digitala arbetsflöden
I detta spelar PTCs Codebeamer som ALM-plattform alltså en nyckelroll. Den utökar ALM inte bara med unik konfigurerbarhet för komplexa processer, utan erbjuder också digitala arbetsflöden för effektivitet i samarbetsutveckling och stöd för regelefterlevnad och integreras med andra PTC-produkter för att ansluta till den tekniska digitala tråden.

”Codebeamer är en komplett lösning för mjukvarulivscykelhantering, som är designad för att ta den komplexa processen med mjukvaruutveckling och göra den så effektiv och i linje med affärsmål som möjligt,” skriver bolaget på sin sajt och definierar följande områden där fördelar med Codebeamer kan uppnås:

  • Kravhantering
  • Riskhantering
  • Testhantering
  • DevOps
  • Mjukvaruutveckling
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title