IFS-chefen hävdar vidare att köpet och integrationen gör det möjligt att betjäna fler kunder på fler marknader, genom ett bredare nätverk av branschens bästa talanger och partners.
Både IFS och Astea är etablerade och välkända aktörerna på marknaden.
Betydande organisk tillväxt
För IFS har framgångarna på fältservicesidan givit bolaget en betydande organisk tillväxt, med licensintäkter som ökat med 119 procent hittills under 2019. Genom att kombinera med Astea, hävdar Roos, att IFS nu utökar sitt globala fotavtryck en bra bit utöver de plus 10 000 kunder man har över hela världen, varav 8 000 i olika grader finns på förvaltningservicesidan. År 2020 räknar IFS med att licensintäkterna från FSM kommer att öka med mer än 40 procent, varav cirka 80 procent beräknas handla om återkommande intäkter via service- och underhållsavtal med kunderna.
IFS’ breda fältserviceportfölj
IFS’ fältservicelösningar kan beskrivas som mycket breda. Man täcker allt ifrån komplexa verksamheter som flygplansunderhåll (Maintenix) till enklare uppdateringar (t ex WorkWave) och komponentutbyten i fältutrustningar.
– Genom att lägga till Astea till vår redan robusta plattform kommer det kombinerade företaget att bli i ännu starkare när det gäller att dra nytta av viktiga branschtrender, som utvecklingen från att våra bolagskunder går över från att sälja bara produkter till att sälja produkter som en tjänst, säger Roos.
Tilläggas kan att den svenska affärssystemutvecklarten fått mycket beröm från respekterade marknadsanalytiker för sina FSM-lösningar. Plattformar från IFS har validerats av globala analytiker som Gartner, som konsekvent har placerat IFS i sin ”Leader Quadrant for Field Service Management Software”, sedan 2014.
I fallet med Astea gäller i de här perspektivet att man är bland få leverantörerna på marknaden som har säkerställt erkännande från Gartner för sina starka produktfunktioner och sin lojala bas av globala användare.
Astea verkar inom en rad tunga industrisegment
Detta med ett vasst och engagerat kund- och industrifokus och decennier av uppbyggd marknadskompetens, är också något han, Roos, menar att präglar Astea. Bolaget servar medelstora och stora företagskunder inom telekommunikation, kontroller och instrument, brand & säkerhet, medicinska apparater, tillverkning, industri- och detaljhandelsutrustning. Astea har i detta kunder över hela världen och inkluderar en rad globala varumärken som återfinns på Fortune 500-listan.
– Både organisationer, våra kunder, partners och anställda kommer att dra nytta av vår kollektiva domänkompetens, kommenterar Roos saken. Asteas CEO, Zack Bergreen och hans team, har byggt en välkänd FSM-spelare med fantastiska ”Blue-chip-kunder”, kompetent personal och ett sofistikerat produktutbud
Själv säger Bergreen att man från Asteas sida länge betraktat IFS’ tillväxt och globala uppskalering med beundran.
– Jag vet också att de delar vår kundcentriska strategi för Field Service Management. Nu när jag har lärt känna Darren Roos och hans ledningsteam under förvärvsprocessen kan jag säga att jag ser fram emot att arbeta med hela IFS-organisationen för att erbjuda våra kunder de bästa Field Service Management-lösningarna på marknaden.
Ingen köpeskilling avslöjad
Man har i pressmaterialet inte avslöjat någon köpeskilling. Men transaktionen har enhälligt godkänts av Astea Internationals styrelse. Nu återstår att transaktionen också måste godkännas av Asteas aktieägare, VD och grundare, som tillsammans med finansdirektören har tecknat ett omröstningsavtal till stöd för transaktionen.
Köpet förväntas avslutas under det fjärde kvartalet 2019.