Klart är också att IFS har en komplett ERP-lösning för globala företag som tillverkar och distribuerar varor, hanterar och utvecklar tillgångar (EAM-sidan, Enterprise Asset Management) och hanterar servicefokuserade operationer (FSM, Field Service Management). IDC MarketScape positionerade IFS i kategorin ”major players”, ledande spelare, baserat på en omfattande analys av bolagets strategier och kapacitet. Så, hur ser det då ut på ett mer detaljerat plan?
Vilka är styrkorna med IFS’ lösningar?
IDCs forskningsstudie noterar följande styrkor i IFSs mjukvarusvit:
Kundnärhet: IFS erkänner att djup branschkunskap är nyckeln till kundernas framgångar. Detta då bolagets tillverkningsexsperter i decennier har jobbat nära användarna för att förbättra sin lösning, vilket resulterat i att vissa kunder uppnått dubbla ROI-förbättringar. Ett exempel: Artificiell Intelligens, AI applicerades på IFS’ ”Dynamic Scheduling Engine” för ett transportföretag; detta ökade tillgängligheten på arbetsmaskiner med 20 procent, vilket medförde att fler kontrakt skulle slutföras utan att man behövde skjuta till extra personalresurser.
Flexibilitet: IFS’ mjukvara präglas, enligt analytikern, av multikapabla tillverkningskapaciteter, visuella ”drag-and-drop-funktioner” för operativ planering och schemaläggning, integrerad funktion för ekologiska ”fotspår”, integrerad servicehantering och fullständig funktionalitet för livscykelhantering.
Molnet först och innovation: IFS Applications strategi är att ha ett ”molnet-först-tankesätt”. Bolaget gör, och har gjort, stora investeringar för att anpassa och designa IFS Applications för molnet. Man möjliggör för närvarande IoT, dataspegling, integration och BI, ”business intelligence” kombinerat me avancerade analyskapabiliteter. IFS stöder via sitt ”IFS Labs” också blockchain, artificiell intelligens/maskininlärning, RPA (robotisering av repetitiva uppgifter), AI, HoloLens, VOX och konversationsgränssnitt.
– Hela vår organisation, inklusive produktledning och utveckling, är byggd för att tillgodose våra kunders nuvarande och framtida behov. Genom att upprätthålla en direkt kommunikationslinje med kunder, prospekts och partners kan vi erbjuda en ERP-plattform som levererar det slags affärsvärde våra kunder förväntar sig av IFS, avslutar Anthony Bourne.