Darren Roos sammanfattade vad som fortsätter att skilja IFS från branschkonkurrenter och sammanfattade:
- Utvecklingen i vår topplinje lever inte bara på att hämta intäkter från vår installerade bas genom en taktik som går ut på uppdateringsrevisioner av mjukvaran. Tvärtom, vi vinner hälften av våra licensintäkter från nya kunder. Vi talar i detta om volymer som understryker förmågan att slå de större och mer etablerade konkurrenterna på fingrarna. Vi har helt enkelt ett affärsupplägg som erbjuder vad de andra inte gör: valfrihet och fokus på verkligt kundvärde.
”Det viktigaste projektet i IFS’ historia”
IFS-ekonomichef Constance Minc kommenterade också bolagets starka siffror med att, ”varje intäktsinriktning ökade tvåsiffrigt under tredje kvartalet, vilket talar för att vi är ett företag med en tydlig vision som primärt verktyg för tillväxt. För att säkerställa att vi är utrustade för den fortsatta resan – och för att hjälpa oss att nå vårt intäktsmål för 2021 på 1 miljard dollar – genomförde vi nyligen det viktigaste IT-projektet i vårt företags historia; ett upplägg som innebär att vi snabbt kan anpassa oss till fluktuationer i vilken del som helst av verksamheten för att bättre leverera jämn tillväxt och lönsamhet.”
Bland de nya kunder som tillkännagavs under tredje kvartalet var flygmotorgiganten Rolls-Royce, den globala kryogenpionjären Cryostar, den internationella plasttillverkaren Primo och SportPesa Racing Point Formula One-team, som PLM&ERP News rapporterat om i en tidigare artikel.
Highlights under tredje kvartalet
Bland de bitar som IFS självt framhåller som ”highlights” under tredje kvartalet är:
• Att man, exklusive WorkWave, ökade molnintäkterna med 61% jämfört med samma period 2018
• Att nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 4 588 miljoner kronor (485 miljoner US dollar), en ökning med 23 % jämfört med samma period 2018;
• Att nettoomsättningen under tredje kvartalet ökade med 21 %
• Att licensintäkterna ökade för tredje kvartalet ökade med 45
• Att IFSs strategiska tillväxtmarknader ökade även de med tvåsiffriga tal på licenssidan, där Aerospace & Defense växte med 41% och Service Management ökade med 66% (båda YTD)
• EBITDA växte med 41% YTD jämfört med samma period 2018
• Att man växer kraftfullt inom FSM, fältservice, understruket av det nyligen förvärvade Astea, som stödjer en kombinerad servicehanteringskunder på 8 000 globalt och växer.