SAP konstraterar i sitt pressmaterial att det nya servicepaketet stöder kunderna med en strukturerad, lättanvänd strategi som ger möjlighet att skapa en mer hållbar verksamhet. Det innehåller en översikt över SAPs produkt- och tjänsteportfölj så att kunderna enkelt kan anpassa sina processer och affärsbehov och ta fram en plan för innovation och implementering.
ANALYS- OCH RAPPORTERINGSVERKTYG
Paketet innehåller vidare analys- och rapporteringsverktyg som ger större synlighet i nyckelindikatorer som resursförbrukning, hållbar produktutveckling och medarbetarnas säkerhet.Företag får möjlighet att ta mer miljöhänsyn i sina affärsprocesser och nå en resursförbrukning utan avfall. De kommer att kunna redovisa ekonomiska och hållbara vinster och samtidigt mäta sin miljöpåverkan. Dessutom finns möjlighet att arbeta med SAP-experter för att skapa tydliga planer och implementera miljörelevanta funktioner i sina affärssystem.
Fördelarna med att använda den hållbarhetsrapportering som tjänsterna erbjuder är flera. Bland annat kan ett företag välja ut en indikator, till exempel koldioxidutsläpp, och använda den informationen som ett riktmärke för att börja sin resa att bli grönare.
KONSUMENTER VILL HA MER AV HÅLLBARHET
– Konsumenterna vill ha mer hållbara produkter och tjänster och anställda väljer ansvariga arbetsgivare. Investerare överväger och integrerar allt oftare miljörisker och sociala uppgifter i sina investeringsbeslut. Därför blir också hållbarhet till en strategisk prioritering för chefer runt om i världen, fortsätter han.
Servicepaketet för hållbarhet är ytterligare ett steg i SAP:s pågående utveckling av stöd för en grönare, mer motståndskraftig och säkrare framtid. Genom att digitalisera hållbarhetsarbetet och hjälpa fler företag att få en grönare verksamhet gör SAP det möjligt för sina kunder att skapa en grund för framtidens affärsverksamhet.