Med detta drag tar Volvo CE spets inom detta industrisegment. Det helt elektrifierade sortimentet kompaktlastare och grävmaskiner är som helhetsdrag banbrytande. Det blir nu verklighet från mitten av 2020 då lanseringen av en rad elektriska kompaktgrävmaskiner (EC15 till EC27) och hjullastare (L20 till L28), tar över och ny dieselmotorbaserad utveckling av dessa modeller förpassas till historiens bakgård.
Flera framgångsrika demos av eldrivet. Bolaget har tidigare, som PLM&ERP News rapporterat i flera artiklar, tagit fram och demonstrerat sin elteknologi i flera prototyper.
I augusti 2017 presenterade man exempelvis prototypen för den nya lastdumpern HX2. Fordonet är både autonomt och innefattar batteri-elektrisk drift. På VCE beskriver man det som en andra generationens konceptmaskin, som också är en del av ett el- och fjärrstyrningsprojekt syftandes till att omvandla detta industrisegment genom att minska koldioxidutsläppen med upp till 95 % och totala ägandekostnaden med upp till 25%. Maskinen är en vidareutveckling av bolagets HX1-modell, som var den första generationen av prototypen HX-maskiner.
Detta är nu bara ett exempel på flera konceptmaskiner inom elektromobilitet, som enligt VCE fått ett ”överväldigande positivt mottagande från marknaden”.
Dagens besked är f ö också helt i linje med Volvokoncernens strategiska inriktning elektromobilitet på alla affärsområden.
Premiärvisning i april. De första maskinerna kommer att presenteras vid Bauma-utställningen i april 2019, följt av en serie introduktioner inriktade på att kommunicera marknad efter marknad och anpassat till hur dessa skilda marknader ser ut. Det hela kommer sedan att släppas loss under 2020.
Företaget betonar dock att dieselmotorer inte helt har spelat ut sin roll, utan förblir den mest lämpliga kraftgeneratorn i bolagets större maskiner; medan elframdrivning och batteriteknik visat sig speciellt lämpad för Volvos mindre utrustningar.
Men hur som helst, menar Melker Jernberg, att man nu fokuserar forskning, utveckling och investeringar på elektriska kompaktlastare och grävmaskiner i sortimentet av mindre maskiner.
– Så är det, tillägger Jernberg. Volvo CE tar nu en rad steg mot dieselfri kompaktutrustning i framtiden.