Annons

Fältservice: PTC integrerar ThingWorx med Dynamics 365

PLM- och IoT-utvecklaren PTC ångar på i högt tempo. Efter dealen med automationsjätten Rockwell om att lägga ytterligare en pusselbit i jakten på en komplett industriplattform med PLM-, IIoT- och AR-kopplingar (Augmented Reality) tar man nu ännu ett steg när det gäller framför allt AR-sidan: IoT-plattformen ThingWorx ansluts till ”Microsoft Dynamics 365 for fieldservice”.
AR- och IoT-teknologierna är idealiska att använda just i fältservicearbete och genom att koppla ihop sig med Microsofts plattform för detta får man tillgång till marknadens viktigaste och mest spridda teknikplattform.

PTC har efter köpet av Vuforia skapat marknadens mest utvecklade industriella lösning för AR. Fördelarna med denna teknologi när den är kopplad till IoT-plattformen, och även PLM-plattformen (i PTCs fall Windchill), är flera: Framför allt får man ett verktyg som underlättar och effektiviserar alla former av mer komplext underhållsarbete på fältet.
Det som är ”hemligheten” när det gäller PTCs konfigurativa uppställning i detta är kopplingarna till 3D-modellen av det som ska servas. Man kan genom AR-teknologin ställa sig framför exempelvis ett elskåp, få en 3D-bild av konstruktionen som appliceras direkt på och i samma storlek som elskåpet. Sedan kan man genom en animerad ”explosionsvy” som man styr själv, se precis i vilken ordning komponenterna i skåpet ska lyftas ut för att komma åt det problem (exempelvis en utbränd sladdkoppling) som ska åtgärdas.

Integrerar Microsofts Azure IoT-lösning. Det är förstås lätt att inse fördelarna med detta. ThingWorx i kombination med Dynamics 365 ”field service” gör det möjligt för fälttekniker och andra att ansluta smidigt till viktiga tekniska data (även när det gäller sånt som information kring fakturering, tidigare köp och annat). Detta kan allmänt ge bättre insikter genom att saker och ting blir mer lättförståeliga. Därmed kan man också speeda upp alla sorters leveranser.

Microsofts IoT Azure – så är lösningen konfigurerad för fjärrkontroll.

ThingWorx är PTCs innovationsplattform som integrerar Microsoft Azures IoT-funktioner. Den nya kopplingen till Dynamics 365 ger företag ytterligare möjligheter att utveckla en servicestrategi som möjliggör förbättrad effektivitet i verksamheten.
Som ett resultat kan ThingWorx nu dra nytta av nyckelfunktionerna i Dynamics 365 med åtgärder som t ex reducerar antalet driftstopp och löser serviceproblem snabbare genom att tillåta användare att schemalägga rätt resurs med rätt komponent/part och information för att slutföra jobbet.

Ett typiskt scenario kan innehålla följande steg:

* 1. En maskin i en fabrik skickar en sensorinitierad varning till ThingWorx genom Azure IoT, som indikerar att den håller på att gå ner.

* 2. Automatiska åtgärder genereras när ThingWorx tar emot IoT-varningar, samlar in och sammanställer varningsinformationen och drar relevanta slutsatser genom data från flera relaterade system, till exempel PTCs Windchill, PLM-lösning.

* 3. En omfattande bild av situationen presenteras i detta för serviceansvarige med ThingWorx med Dynamics 365 field service, inklusive IoT-data och information om vilka behov av prediktiva insatser som behövs. Det kan gälla en komponent som är på väg att bli utsliten och som bör bytas ut.

* 4. Avancerade schemaläggningsfunktioner i Dynamics 365 for field service används vidare för att hjälpa teknikerns och den serviceansvarige att bedöma och validera situationen och sedan schemalägga rätt resurs med rätt kompetens.

* 5. Automatiserade alerts skickas till kunden om att det finns ett problem och att en tekniker är på gång att åka ut och lösa problemet.

PTCs AR-teknik Vuforia är kopplad till bolagets ThingWorx-plattform. Här demonstrerad med Microsoft Hololens-glasögon.

Så kommer AR in i matchen. Men AR då, hur kommer denna teknologi in i scenariot? I detta fall är ThingWorx i Dynamics 365-miljön också kopplad till PTCs Vuforia Studio-plattform, företrädesvis via Microsoft HoloLens. Därmed har man ett robust verktyg som gör det möjligt för tekniker att få tillgång till kraftfulla AR-upplevelser. Till exempel kan tekniker på plats nu använda HoloLens (eller andra industriella bärbara glasögonenheter) för att visualisera monterings- och demonteringsprocedurer.

– IoT och mixed reality (Virtual Reality/Augmented Reality i kombo) har förändrat hur företag bygger och underhåller sina produkter. Med bättre insikter på mer tekniska data kan våra kunder förbättra tillgängligheten och öka lönsamheten i affärlösningarna kring fältservice, säger Iain Michel, ”general manager” för ThingWorx, PTC. Han tillägger:

– Vårt samarbete med Microsoft gör det möjligt för våra kunder att samla information från de viktigaste produktlivscykelfunktionerna, inklusive design, tillverkning, drift och service för att säkerställa högsta servicestöd.

Lätt att plocka fram en BOM. ThingWorx med Dynamics 365 field service är nu tillgänglig på Microsoft AppSource.

Microsofts SVP, Sona Venkat.

– När man servar en produkt möjliggör ThingWorx med Dynamics 365-lösningen för en tekniker att enkelt få tillgång till detaljerad information från en kunds tekniska datasystem (som PLM). Det är exempelvis möjligt att plocka fram den berörda utrustningens BOM (Bill of Materials, ”materialförteckning”) så att de snabbt kan förstå vilka delar som är nödvändiga för sitt servicebesök, säger Sona Venkat, SVP och ”general manager”, Intelligent SaaS, på Microsoft. Denna BOM-information är avgörande för att säkerställa att problem tas upp snabbare och fältteknikerbesök är effektivare.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title