Annons

Simulering & Analys: Fordonsjätten BMW och Ansys utvecklar vassare mjukvara för automatiserad och autonom körning

Förarlösa tekniker är komplexa system, som skapar många utmaningar för biltillverkare – inklusive att upprätta och underhålla kartor, efterlikna mänskliga interaktioner, övervinna väderförhållanden och designföreskrifter och hantera cybersäkerhet.
För att nå nivå 3-funktioner måste biltillverkarna bygga ett detaljerat säkerhetscase, baserat på data från väldefinierade tester utförda över miljoner mil för att förstå hur deras AV-system kommer att prestera.
– Att uppnå nivå 3-autonomi är en viktig skillnad för oss och en möjlighet att visa vår höga nivå av teknisk innovation inom detta område, säger Nicolai Martin, senior VP på BMWs avdelning för ”Driving Experience”. Han fortsätter:
– Vi söker ständigt efter mer komfort, efter mer intelligens och mer bekvämlighet för att leverera den säkraste och mest njutbara körupplevelsen för våra kunder. För att stödja oss i dessa ansträngningar väljer vi Ansys som partner på grund av dess starka simuleringsbakgrund över flera domäner, samt dess ingenjörskunskap och erfarenhet av statistik och scenarioanalys i det autonoma rummet.

BMWs Niocolai Martin menar att med Ansys mjukvarufunktioner kan ingenjörer, ”uppnå robust designoptimering och orkestrering av simulerade arbetsflöden snabbare.”

Snabbare väg till robust designoptimering
Ansys mjukvarulösningar blir därmed nyckelbitar som en del av BMWs verktygskedja för definition av testplaner, skapandet av piloter för dess utförande och insamling och sammanställning av datakritisk systeminformation.
Niocolai Martin menar att med Ansys mjukvarufunktioner kan ingenjörer, ”uppnå robust designoptimering och orkestrering av simulerade arbetsflöden snabbare.”
Tanken är definitivt synnerligen intressant; att med hjälp av specifika algoritmer få programvaran att effektivt och automatiskt att fatta kritiska beslut tidigt i designprocessen, allt baserat på den mest robusta designkonfigurationen. På sista raden kan detta bidra till att påskynda utvecklingstiden och minskar de totala projektkostnaderna.

Utveckling av skalbara lösningar
Generellt ska BMW och Ansys alltså ta sig an specifika branschutmaningar och utveckla mer skalbara lösningar för att hantera dem.
”Ömsesidighet mellan de två företagen möjliggör mer informerat beslutsfattande under Ansys mjukvaruutveckling som gynnar originalutrustningstillverkaren (OEM) och andra Ansys-kunder,” skriver man i bakgrundsmaterialet och konstaterar att Ansys kan i första hand observera hur BMW Group tar sig an viktiga design- och säkerhetsutmaningar med både fysisk och simulerad data i realtid.
– Autonom körning är en av de viktigaste utmaningarna för bilindustrin, kommenterar Prith Banerjee, teknisk chef på Ansys, saken och förklarar att, ”det kommer enbart att vara möjligt med toppmoderna mjukvarulösningar som är molnbaserade, skalbara, lämpliga för massiva data, öppna och utbyggbara. Den automatiserade verktygskedjan använder kördata i realtid och skalbarheten hos Ansys simuleringslösningar för att förbättra noggrannheten och tillförlitligheten hos AV-applikationer och ta bort upplevda kostnadsbarriärer för deras utveckling.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title