Annons

Fortsatt explosiv tillväxt för 3D-printlösningar ger dramatiska förändringar för flyg- och försvarsindustrin

Det har idag gått 40 år sedan skapandet av den första 3D-printade delen. Under denna tid har teknologin i högsta grad revolutionerat tillverkningsvärlden. Dels relaterat till sin kapacitet att effektivisera materialanvändning genom att addera material, istället för att som traditionellt subtrahera material via bearbetning; vilket bidragit till att minska materialåtgången. Dels har den bidragit till att radikalt korta ner produktframtagningstiden i sin kapacitet att i en enda operation få ihop komponenter som tidigare krävde tillverkning och sammansättning av flera delar. Mest användbar har teknologin varit vid tillverkning av enstycks- och kortare serier, men gränserna för lönsamma volymer har stadigt flyttats uppåt.
Teknologin med dessa och andra fördelar – som en närmast fri geografiskt lokalisering av printutrustningen - satt sin prägel på tillverkningsvärlden och i detta framför allt blivit en viktig del av den försvars-industriella leveranskedjan. Förutom själva printern är de CAD-program och annat som behövs tillgängligt via bärbara datorer och som appar i molnet.
- Möjligheterna med 3D-utskrift inom flyg- och försvarsindustrin är utbredda, vilket framgår av den pågående konflikten i Ukraina. Där observerades den första stridsanvändningen av 3D-skrivare för att ge uppdragskritiska komponenter för de ukrainska väpnade styrkorna, säger Wilson Jones, försvarsanalytiker på GlobalData.
Han pekar här ut skäl som att 3D-skrivare är mindre, lättare och mer ekonomiska, vilket innebär att det så småningom kommer att bli bättre logistiskt förnuftigt att skicka en till frontlinjen med en försörjning av råvaror än att hålla ett lager av delar för varje eventualitet eller flytta delar över farliga och svår terräng dit de behövs. Wilson Jones igen:
- Ukraina har tagit emot militära donationer från många olika nationer och driver en unikt varierad enhetsflotta. Detta ger effekter som allmänna inkonsekvenser i tillgängligheten för reservdelar och kritiska komponenter, vilket är en stor utmaning för att tvinga fram beredskap och underhåll.
Att i såna lägen kunna använda 3D-skrivare för att göra komponenter på fältet på ad hoc-basis, kan ge stora fördelar. Ett primärt exempel på att denna princip används kommer från US Army Research Laboratory, där ett projekt pågår för att tillåta obemannade flygfarkoster (UAV) beställas och tillverkas i fält med hjälp av 3D-utskriftsteknik. Detta har den enorma fördelen att tillåta att utrustning som är verksamhetskritisk kan byggas och bytas ut på fältet utan behov av separata förnödenheter.


Först några intressanta siffror kring 3D-printingsidans kraftfulla tillväxt: 3D-printning, eller additiv tillverkning, drog som industriell gren in ca 36 miljarder dollar 2025, motsvarande nära 375 miljarder kronor, enligt analysföretaget GlobalData. Och tillväxten kommer att vara fortsatt explosiv, med en kalkylerad fördubbling av branschintäkterna till 70,8 miljarder dollar år 2030 (ca 738 miljoner kronor). Detta ger i sin tur en sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) på 18 procent mellan 2021 och 2030. Framförallt, hävdar GlobalData, får detta enorma konsekvenser för flyg-, försvars- och säkerhets-industrin.

En av de främsta fördelarna som 3D-utskrift ger flyg- och försvarsindustrin är möjligheten att bygga viktiga föremål på fältet och på begäran. Detta har många potentiella fördelar, inklusive att minska mängden utrustning som behövs på marken, att tillåta markenheter att arbeta mer oberoende av försörjningsledningar och att minska trycket för samordning mellan olika armar av militären. Flera projekt pågår i olika militärer för att göra detta till verklighet, med den amerikanska militären som leder vägen.

Minskar underhållets komplexa och oförutsägbara karaktär
Wilson Jones konstaterar att ifråga om delar som har en begränsad livslängd i drift och en fastställd försämringshastighet, såsom upphängningsbussningar eller skyddande stötfångare, innebär att designa dem för att produceras av 3D-skrivare att tillbehör kan byggas när och när de behövs.
– Detta minskar underhållets komplexa och oförutsägbara karaktär, vilket innebär att mindre tid och planering behöver läggas på att bygga upp reservdelar eftersom de kan produceras närhelst ett fel uppstår eller service pågår. Detta gäller alla aspekter av A&D-marknaden, från och med jetjaktplan till missiler, raketer och handeldvapen.”

Som ett specifikt exempel fick Ukraina 28 enheter av den australiensiska varianten av det bepansrade stridsfordonet M113. Denna variant tillverkades för över 40 år sedan och har unika modifieringar av sin lastflak och vapenplattform som gör den inkompatibel med standard M113 reservdelar. 3D-utskrift gör det möjligt för ukrainska styrkor att tillverka de specifika gångjärn som behövs för att underhålla dessa M113, som inte har masstillverkats på decennier.

– I ett annat viktigt exempel, eftersom drygt hälften av Ukrainas donationer kommer från USA och resten från Europa, utgör enhetsmätningsomvandlingar mellan metriska och amerikanska imperialistiska en stor komplikation. Om ett USA-tillverkat fordon behöver en 1/2-del tum (12,7 mm) skiftnyckel, ukrainska mekaniker med metriska verktyg kunde inte använda sin vanliga 12 mm skiftnyckel. Eftersom verktyg i imperialstorlek inte är vanliga utanför USA, gör 3D-utskrift att sådana verktyg kan tillverkas omedelbart i stället för att skickas från den amerikanska marknaden Samma regler gäller för skruvar, brickor och alla andra små komponenter som effektivt kan tillverkas av 3D-fältskrivare, avslutar Wilson Jones.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title