Först några intressanta siffror kring 3D-printingsidans kraftfulla tillväxt: 3D-printning, eller additiv tillverkning, drog som industriell gren in ca 36 miljarder dollar 2025, motsvarande nära 375 miljarder kronor, enligt analysföretaget GlobalData. Och tillväxten kommer att vara fortsatt explosiv, med en kalkylerad fördubbling av branschintäkterna till 70,8 miljarder dollar år 2030 (ca 738 miljoner kronor). Detta ger i sin tur en sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) på 18 procent mellan 2021 och 2030. Framförallt, hävdar GlobalData, får detta enorma konsekvenser för flyg-, försvars- och säkerhets-industrin.
En av de främsta fördelarna som 3D-utskrift ger flyg- och försvarsindustrin är möjligheten att bygga viktiga föremål på fältet och på begäran. Detta har många potentiella fördelar, inklusive att minska mängden utrustning som behövs på marken, att tillåta markenheter att arbeta mer oberoende av försörjningsledningar och att minska trycket för samordning mellan olika armar av militären. Flera projekt pågår i olika militärer för att göra detta till verklighet, med den amerikanska militären som leder vägen.
Minskar underhållets komplexa och oförutsägbara karaktär
Wilson Jones konstaterar att ifråga om delar som har en begränsad livslängd i drift och en fastställd försämringshastighet, såsom upphängningsbussningar eller skyddande stötfångare, innebär att designa dem för att produceras av 3D-skrivare att tillbehör kan byggas när och när de behövs.
– Detta minskar underhållets komplexa och oförutsägbara karaktär, vilket innebär att mindre tid och planering behöver läggas på att bygga upp reservdelar eftersom de kan produceras närhelst ett fel uppstår eller service pågår. Detta gäller alla aspekter av A&D-marknaden, från och med jetjaktplan till missiler, raketer och handeldvapen.”
Som ett specifikt exempel fick Ukraina 28 enheter av den australiensiska varianten av det bepansrade stridsfordonet M113. Denna variant tillverkades för över 40 år sedan och har unika modifieringar av sin lastflak och vapenplattform som gör den inkompatibel med standard M113 reservdelar. 3D-utskrift gör det möjligt för ukrainska styrkor att tillverka de specifika gångjärn som behövs för att underhålla dessa M113, som inte har masstillverkats på decennier.
– I ett annat viktigt exempel, eftersom drygt hälften av Ukrainas donationer kommer från USA och resten från Europa, utgör enhetsmätningsomvandlingar mellan metriska och amerikanska imperialistiska en stor komplikation. Om ett USA-tillverkat fordon behöver en 1/2-del tum (12,7 mm) skiftnyckel, ukrainska mekaniker med metriska verktyg kunde inte använda sin vanliga 12 mm skiftnyckel. Eftersom verktyg i imperialstorlek inte är vanliga utanför USA, gör 3D-utskrift att sådana verktyg kan tillverkas omedelbart i stället för att skickas från den amerikanska marknaden Samma regler gäller för skruvar, brickor och alla andra små komponenter som effektivt kan tillverkas av 3D-fältskrivare, avslutar Wilson Jones.