Annons

GÄSTKRÖNIKA: Riskhantering och växande datavolymer ställer nya krav på ledning och organisation

När AI tar klivet från spjutspetsprojekt och modeller in i verkligheten händer två viktiga saker. För det första ställs det högre krav på etik och hållbarhet när lösningarna där AI används blir mer avancerade. Risken för felaktiga analyser och beslut ökar. Att en studie från Gartner visar att 85 procent av alla AI-projekt kommer att leverera felaktiga resultat under 2022 är värt att notera.
För det andra ökar de potentiella vinsterna med att använda AI. Ett intressant exempel på det är att möjligheterna att sammanföra till synes skilda områden i analyser ökar. Att helt enkelt ta bättre helhetsgrepp om dataanalys.
Säkerhet, logistik, försörjningskedjor, kund- och marknadskännedom, etik och hållbarhet är områden som i hög utsträckning kan analyseras med samma datamängder. Problemet hittills är att sambanden är för komplexa att få grepp om för människor. Här har AI-lösningar som maskininlärning en viktig roll att fylla. De underlättar inte minst att se hur trender och aktiviteter inom olika områden påverkar varandra.

BILD: Thinkstock/Femme Actuelle

Kundupplevelse allt viktigare
Ett exempel gäller kundupplevelse och kundkännedom. 87 procent av de svenska konsumenterna anser att köpupplevelserna har förbättrats under pandemin. En av fyra har gått över till digital handel permanent. Det visar en undersökning från SAS Institute. 
Samtidigt är konsumenterna mindre lojala och runt 50 procent av konsumenterna är beredda att byta leverantör efter bara en till två dåliga köpupplevelser. Därför måste företag förstå sina kunder bättre och anpassa sina erbjudanden för att behålla dem. Nyckeln är att använda AI-lösningar för att bearbeta alla data om kundbeteende och marknadsförändringar. 

Grepp om klimatet och omvärldsförändringar
Den osäkra framtiden manifesteras både av risker och hot i vår omvärld – både av konflikter och av klimathotet. Världen måste ställa om i grunden, och alla aspekter av omställningen måste bli naturliga och integrerade delar av scenarioanalyser. 

Nyfikenhet underlättar
En mjuk faktor i arbetet med AI och dataanalys är att en dos av nyfikenhet bland de som arbetar inom området underlättar. Enligt en global studie som SAS Institute genomfört nyligen anser 72 procent av alla chefer att nyfikenhet är en mycket värdefull egenskap hos anställda. Inom offentlig verksamhet är andelen hela 86 procent.
Det här är en logisk utveckling av att vi blivit mer vana vid att arbeta hemifrån under stort eget ansvar. Arbetsgivare efterfrågar medarbetare som vågar söka insikt och förändring. AI och dataanalys blir allt viktigare verktyg för att lyckas med det. Det krävs en analysmogen organisation som kan agera mycket snabbt på insikter om möjligheter, utmaningar och hot. 

Av Ola Ringström, VD, SAS Institute Sverige

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title