Annons

Halvledarbristen slår mot Volvo: Stoppar produktion i Gent, men även Tuve kan drabbas

Volvo hoppas på att kunna jobba ikapp lagda ordrar senare när balansen är tillbaka på världsbranschen för halvledare.
Problemet är förstås extra tråkigt då efterfrågan på lastbilar tagit fart efter de tuffa effekterna av den första pandemivågen.
– Vi har en enormt stark efterfrågan på våra produkter och vi ligger fortfarande på höga produktionstal. Men den globala flaskhalsproblematiken med brist på halvledare gör att vi måste anpassa vår produktion tills balansen kommit tillbaka. Därför har vi fått stoppa vår linjeproduktion i Gent den här veckan, konstaterar Eliasson i samma intervju, och tillägger att produktionen i Gent förväntas komma igång igen nästa vecka.

INFÖR STOPPDAGAR
Initialt hanterar man på Volvo problemet med ett koncept kring stoppdagar.
– Vi kommer med säkerhet behöva anpassa produktionen även vid andra anläggningar under kvartal ett. Det kommer bli stoppdagar och vara hackigt och vi kommer att fatta lokala, taktiska beslut, anläggning för anläggning, vad det gäller produktionen, säger Eliasson.

Volvo hoppas på att kunna jobba ikapp lagda ordrar senare när balansen är tillbaka på världsbranschen för halvledare.
– Men hade vi haft obegränsad tillgång till halvledare så hade vi kunnat producera mycket mycket mer, avslutar Volvokoncernens presschef.

450 000 ”OBYGGDA” BILAR
Allmänt ska konstateras att halvlekar- och materialbristen fått flera tuffa återverkningar på fordonsindustrin.
Enligt en undersökning från analysföretaget LMC har i dagsläget närmare 450 000 bilar inte blivit byggda p g a brist på material.
Analytikern menar vidare att bristen på material, som halvledare, kommer att påverka situationen under framför allt årets första sex månader, för att sedan under andra halvåret utvecklas till ett läge där man kan arbeta sig ikapp. Under coronaåret 2020, om uttrycket tillåts, minskade produktionen av bilar med 17 procent till 74,4 miljoner byggda enheter. För 2021 är prognosen att 86,9 miljoner bilar kommer att produceras. 2022 förväntas siffran stiga ytterligare till 92,2 miljoner enheter.

MINDRE ÄN 10% AV HALVLEDARNA GÅR TILL FORDONSINDUSTRIN
När det gäller halvledare mer specifikt noterar Fordonkomponentsgruppens (FKG) VD, Fredrik Sidahl att situationen har blivit tuffare även i Europa.
– När man pratar med riktigt stora leverantörer i Tyskland och Frankrike så bekräftar alla att det är besvärligt. Bedömningen som görs är att det kan ta upp till 6 månader med ett värsta-scenario som sträcker sig över hela året, säger Sidahl till TT.
Till saken hör att halvledare är en viktig del i det mesta som har med elektroniska apparater att göra. Detta kombinerat med en stigande efterfrågan globalt har skärpt till konkurrensen ordentligt. Halvledare sitter i princip i allt, från kaffebryggare till lastbilar, samtidigt som tillverkningen i Europa är mycket begränsad.
Fordonsindustrin står enligt Fredrik Sidahl för under tio procent av den totala volymen av halvledare.

– Nu finns inte produktionskapaciteten samtidigt som bilarna blir mera elektroniskt sofistikerade plus att hybrid- och elektriska bilar drar mera halvledare.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title