IFS själva tillskriver sin fortsatta framgång sin branschexpertis och fokus på att leverera värde över hela livscykeln, med ett komplett erbjudande inklusive servicedelar, omvänd logistik, reparationer, garanti och tillgångsförvaltning.
EN NY BREDARE ROLL FÖR FÄLTSERVICE
IFS menar vidare att fältservice har fått en ny roll inom många verksamheter på grund av den globala pandemin. Digital transformation på fältet har annars historiskt kretsat kring t ex bättre rutter eller ett bättre scheman för att stänga fler arbetsorder under en viss dag. Men i dagens miljö måste tjänsteledare och IT-köpare se till digital transformation för fälttjänstverksamhet för att leverera prediktiv, proaktiv och fjärrstyrning.
– Fältverksamhet har blivit grundbulten i dessa kundupplevelser och därmed också en funktion som lojalitetsskapare, säger Marne Martin, VD för Service Management på IFS, och fortsätter:
– För många företag inom alla tillverkningsområden – oavsett om det är diskret-, process-, högteknologisk- eller CPG-relaterad produktion – behöver vassa tjänster för att utveckla differentierade kapabiliteter, vilka kan påverka sånt som vinstmarginaler. Detta innebär att man intar en bredare syn på vilken inverkan digitala investeringar i tjänster kan ha på verksamheten. Vi vet att företag av alla storlekar känner pressen från den digitala transformationen. Den är, inser man också, absolut nödvändig. Men enstaka investeringar stänger inte exempelvis datagap som finns, utan kan istället begränsa hur beslut fattas som direkt påverkar tjänsteupplevelsen. Data måste vara tillgänglig och handlingsbar.
EXTRAORDINÄR MERITLISTA
Detta är sålunda, menar Martin, vad IFS kan erbjuda. Bolaget har också genom åren etablerat en extraordinär meritlista av kundpartnerskap; dess enskilt viktigaste mål har varit att göra det möjligt för kunderna att förkorta tiden till värde. Det är IFS kombinerade strategi, byggd på kundcentricitet och branschfokuserade produktinvesteringar, som möjliggjort gemensam innovation som gynnar hela IFS tjänsteutbud, säger hon och pekar på att detta också återspeglas i företagets förvärvsstrategi.
– Sättet som IFS levererar innovation bygger på att skapa ett mer uppkopplat företag, så att dataflöden och företag kan framtidssäkra sin fälttjänstverksamhet och leverera de högkvalitativa serviceupplevelser som verkligen betyder något i deras Moment of Service,” tillade IFS-chefen för tjänstehantering.