Utan tydliga affärsmål – inga mätbara resultat
Det första steget handlar om att tydligt definiera vilka affärsmål AI-agenterna ska nå. En AI-agent ska ha ett tydligt uppdrag, till exempel en ”monitoring agent” ska övervaka och förbättra drifttiden på en maskin, ”communication agent” har sitt fokus på att kommunicera att det är problem med drifttiden på en viss maskin. Genom att koppla specifika roller med tydliga mål för respektive agent skapas mätbara resultat
Nästa steg är att säkerställa att data och infrastruktur är redo. AI-agenters framgång är beroende av tillgång till högkvalitativa data och robusta processer. Att förbättra datainfrastruktur och skapa tydliga riktlinjer för hur verksamheten ska fungera är avgörande för att undvika att AI-projekt stannar vid prototypstadiet.
Det är också viktigt med en stegvis implementering; att börja med att implementera AI-användandet i de viktigaste delarna av verksamheten. Det kan låta som en självklarhet, men alltför ofta frestas företag att försöka köra en fullskalig lansering direkt.
Motverka personalens rädsla för AI
För att AI ska bli en integrerad del av företaget krävs det såklart även att organisationen och personalen är med på resan. En stor utmaning idag är att många anställda oroar sig för att AI ska hota deras jobb. I detta fall gäller det att skapa tydliga planer för omställningen, utbilda personalen och involvera dem tidigt – så att de förstår att AI bör ses som ett verktyg för att frigöra tid för mer värdeskapande arbete, inte som ett hot. Det handlar om företagets konkurrenskraft över tid där AI kommer spela en avgörande roll för företags framtida tillväxt och lönsamhet
Slutligen är det oerhört viktigt med kontinuerlig mätning och förbättring. Att utvärdera hur AI-agenter presterar och successivt ge dem mer självständighet är nyckeln till att skala upp. Samtidigt måste organisationen ha tydliga ramar för att styra utvecklingen och säkerställa att AI agerar i linje med företagets värderingar och mål.
Jag är övertygad om att de företag som tar dessa steg på sin AI-resa kommer att bli marknadens vinnare. För den industriella AI-revolutionen handlar om att omsätta de enorma möjligheter vi nu står inför, till verkliga resultat.
Av Martin Gunnarsson, SVP Product & Partner Strategy, IFS