Det är inte utan goda skäl som analytikern IDCs Aly Pinder, VP för Aftermarket Services Strategies, summerar IFS kapabiliteter när det gäller AI och relaterade bitar: ”IFS har en styrka i bredden av tjänstemöjligheter som inkluderar AI, maskininlärning (ML) och IoT,” konstaterar Pinder, vilket ligger väl i linje med utvärderingar som gjorts av andra framstående medlemmar av analytiker-skrået, som Gartner och IDC.
Klart är att AI och ML, Machine Learning, generellt varit nyckelteman inom affärssystem-utvecklingen under 2024. Med AI-baserad funktionalitet har vi fått se stora förändringar, inte minst i IFS, när det gäller resursplanerings-systemen.
Vi talar i detta om viktiga verktyg som möjliggör för företag att centralisera datahantering och skapa omfattande analyser över verksamheten. Ingen behöver fundera särskilt länge över det värde som följer med ett ERP-system som kopplar samman alla aspekter av en organisation, som standardiserar och som automatiserar processer. Ett rimligt utfall av detta är att man avsevärt kan vässa den operativa effektiviteten.

”En fundamental förändring
av vårt arbetssätt”
Men hur stort är egentligen detta med AI? IFS CTO, Dan Matthews, har saken helt klart för sig: ”Det är riktigt stort,” säger han och sätter in AI-teknologin i ett historiskt sammanhang.
”AI kommer att fundamentalt att förändra hur världen fungerar och hur vi arbetar. Teknologin skapar förstås enorma möjligheter, men kan ju förstås också verka lite skrämmande, precis som alla stora teknologiska framsteg alltid gjort.”
Men varför händer allt detta nu; AI har ju i lite olika former funnits runt om oss sedan 1950-talet, undrar han med en retorisk fråga.
”Låt oss först konstatera att det inte är första gången som ny teknologi förändrar världen. När jag var grabb hade jag en av de där små ångmaskinerna som man matade med metatabletter, men de uppfanns egentligen redan någon gång under den moderna tideräkningens första århundrade. Det var dock inte förrän 1500 år senare man började använda ångmaskiner för att pumpa vatten ur gruvor, för att på 1700-talet under James Watt använda maskinerna i inom manufakturindustrin. Sedan växte användningen lavinartat, ånglok, ångfartyg, ånghammare inom metallindustrin – utvecklingen landade i en allmän industrialisering baserat på ånga, som fanns överallt. Det var kort sagt hjärtat i den industriella revolutionen. Men den här utvecklingen är på inget vis unik. Vi kan se liknande industriella teknologiska utvecklings-sekvenser inom telegrafi, telefoni, datorer osv. Intressant är att se hur vi människor tagit upp, lärt oss och till slut omfamnat alla dessa nya teknologier och av detta skapat ett mer produktivt och bättre samhälle som ett resultat. AI har precis samma effekter på vårt samhälle just nu.”

Spännande pedagogiskt grepp
Det är onekligen ett elegant pedagogiskt grepp som Matthews tar för att sätta in AI i ett historiskt sammanhang och för att i nästa andetag koppla ihop det med IFS.
Han är med rätta stolt över det man skapat, den plattform man också nu håller på att förfina och på sista raden vill att bolagets kunder inom industriella affärssystem nu snabbt ska ta till sig.
”Vi har gjort detta bra,” hävdar IFS CTO. ”Vårt system har utvecklats för att ge autonoma beslutsmöjligheter i realtid, som går bortom prediktiv analys inom områden som produktionsschema-läggning och optimering av leveranskedjan,” summerar han och tillägger att AI i högsta grad nu transformerar affärsverksamheterna. ”AI ligger inbäddat i IFS Cloud och det gör en enormt stor skillnad. Vi har AI-agenterna, vi har copiloterna, och det vi nu ser är hur vi i nästa steg in i agentisk AI.”
AI Copiloter är virtuella assistenter som drivs av AI för att guida och assistera användare och genom detta öka produktiviteten och effektiviteten på alla arbetsplatser och miljöer. Värt att notera i resonemanget är också skillnaden mellan ”agentisk AI” och ”AI-agenter”: Agentisk AI kan ses som ramverket; medan AI-agenter är byggstenarna inom ramen.
Agentisk AI använder sofistikerade resonemang och iterativ planering för att autonomt lösa komplexa problem i flera steg. Det ger personliga och lyhörda upplevelser i skala och hastighet. Med hjälp av sofistikerade modeller kan AI-agenter sluta sig till kundens avsikt, förutsäga behov och erbjuda skräddarsydda lösningar, allt medan de arbetar 24/7 för att säkerställa konsekvent och effektiv support.

AI-agenter är viktiga nycklar
Mot agentisk AI är man nu på väg och AI-agenterna spelar en viktig roll i upplägget. De är alltså program som kan interagera med sin omgivning, samla in data och använda data för att utföra självbestämda uppgifter för att uppfylla förutbestämda mål. Vissa agenter arbetar enbart med fördefinierade regler, medan andra använder inlärningsalgoritmer för att förfina sitt beteende. Människor sätter upp mål, men en AI-agent väljer självständigt de bästa åtgärderna den behöver utföra för att uppnå dessa mål. De kan göra det som ska göras bättre, snabbare och inte minst billigare än sakerna gjorts tidigare.
Det finns fem huvudtyper av AI-agenter: Enkla reflexagenter, modellbaserade reflexagenter, målbaserade agenter, nyttobaserade agenter och inlärningsagenter.
”Framväxten av AI-agenter som kan hantera kompletta affärsuppgifter över olika delar av ett affärssystem är egentligen en av nycklarna för effektiv AI och representerar en övergång från enkel automatisering till mer komplexa, sammanhangsmedvetna åtgärder. Vi vill med vårt system vara en bro mellan alla dessa fantastiska öar av möjligheter som AI kan knyta ihop,” kan det som Dan Matthews säger sammanfattas.
”Vi kan göra de tunga lyften för er genom att innovera, bädda in och tillgängliggöra denna teknologi för våra existerande och potentiella kunder. Vi gör det i IFS Cloud och det finns där out-of-the-box. Det är hjärtat i vår produkt-strategi,” tillägger han.

Hur går AI-evolutionen vidare?
Dan Matthews berättar vidare att IFS Cloud är servad av IFS AI-plattform, vilken metaforiskt ligger som ett paraply över IFS flexibelt komponerbara funktionalitetsmoduler. I alla dess finns IFS.ai-kapabiliteter inbäddade i stort sett överallt.
Revolutionen är redan ett faktum, menar han, men hur går AI-evolutionen vidare?
”Övergripande ser utvecklingen ut så här: Prediktiv, alltså förutsägande AI har funnits med länge i affärssystem-världen för att prognostisera, schedulera, optimera och skapa insikter som tidigare inte var möjliga. För några år sedan kom så generativ AI – alltså artificiell intelligens som kan generera text, bilder, videor eller andra former av data med hjälp av generativa modeller, ofta som svar på specifika instruktioner. Det var det bästa språk-gränssnittet gentemot datorer som mänskligheten hittills sett. Det hjälper oss interagera med systemen, ställa snabba frågor, summera, beskriva, artikulera, översätta och förbättra så mycket i vår hantering. Men nu när vi förflyttar oss mot agentisk AI, så handlar det egentligen inte längre om att bara göra individer, människor mer produktiva, utan också hela företag och verksamheter. De ska bli effektivare, snabbare, mer flexibla och högt automatiserade. Med agentisk AI får vi dessa omtalade digitala arbetare – agenter – som kan ta in specialla mål och uppgifter, bryta ner problemen, resonera kring vad som är rätt att göra. Samtidigt som vi människor finns med i besluts-loopen för slutliga godkännanden av åtgärderna, eller fölr att bli guidade och den rådgivning vi har bett agenterna om.”
Detta hävdar Matthews nu är något som ligger runt hörnet och något man tänker ge användarna via IFS Cloud.

Fem skäl till att IFS AI står ut i konkurrensen
Men vad är det som får IFS att stå ut när det gäller AI? Matthew pekar ut fem punkter:
- I större omfattning än konkurrenterna är IFS.ai alltid kontextuellt. Den levererar kritisk kontextuell analys från dataekosystemet inom IFS Cloud. Att få rätt information till rätt personer vid rätt tidpunkt säkerställer att teamen är informerade och kan fokusera på det som är viktigast.
- Den är säker och privat
- Den är nyckelfärdigt inbäddat i systemet
- Den är en tillförlitlig, förklarande och etisk AI
- Den bygger på inbäddade, öppna, flexibla och extensiva kapabiliteter
Detta sagt om de övergripande AI-bitarna; i en kommande artikel ska vi gå mer hands-on tillsammans med Martin Gunnarsson.
På sista raden: Framtiden ser ljus ut för IFS. Dels för att man verkar på en marknad (ERP) som är inställd på tillväxt och som 2024 värderades vara värd 81,15 miljarder dollar, motsvarande tio gånger så mycket i svenska kronor. Till 2030 förväntas vidare marknaden öka till att bli värd drygt 238 miljarder dollar. IFS jobbar globalt på denna tillväxtmarknad och har i sitt ekosystem en rad starka globala och lokala konsultpartners.
Vidare, skälen till att den globala efterfrågan på ERP ökar kan relateras till framför allt ökande affärskomplexitet, behovet av global driftkontinuitet, strängare regulatoriska krav och förändrade kundförväntningar. I detta fungerar AI, maskininlärning och molnteknik som möjliggörare, vilket gör att ERP-leverantörer kan förbättra automatisering, skalbarhet och anpassningsförmåga som svar på dessa marknadstryck. IFS har verktyg klara eller på gång och som präglas av kapacitet, enkelhet i användning, god implementerings- och skalbarhet.