Utvecklingsprojektet startade 2021 med målet att tillgodose den ökande efterfrågan på eldrivna dumprar i gruvsektorn och minska utsläppen av växthusgaser.
Med hjälp av ABBs batteriteknik och DC/DC-konvertrar byggs Hitachi Construction Machinerys lastbilar om från dieseldrift till full eldrift.
Kontinuerlig drift utan laddningsavbrott
Dumprarna använder ett nytt elektriskt system ombord som tar energin från en trolleylösning som driftsätter motorn direkt, samtidigt som den laddar ett batterisystem.
I nedförsbackarna laddar det regenerativa bromssystemet batteriet, vilket minskar laddningsbehovet när lastbilen är påkopplad på vagnen. Det innebär att lastbilen kan vara i kontinuerlig drift utan laddningsavbrott och kan upprätthålla en hög produktivitet samtidigt som ett sofistikerat energi- och värmehanteringssystem maximerar batteriets livslängd.
På slät mark körs dumpern på det inbyggda batteriet. I uppförsbackar använder den kraft från den externa trolleylösningen. I nedförsbackar använder lastbilen energi som återvunnits vid regenerativ bromsning till att ladda batteriet.
Detta, hävdar Cavalcante, ”ger ett sunt kretslopp som minskar lastbilens energianvändning.”