Utvecklingsprojektet startade 2021 med målet att tillgodose den ökande efterfrågan på eldrivna dumprar i gruvsektorn och minska utsläppen av växthusgaser.
Med hjälp av ABBs batteriteknik och DC/DC-konvertrar byggs Hitachi Construction Machinerys lastbilar om från dieseldrift till full eldrift.
![](https://plm-erpnews.se/wp-content/uploads/2024/01/Hitachidumper-prototyp-med-eldriftlosning-fr-ABB-2024.jpeg)
Kontinuerlig drift utan laddningsavbrott
Dumprarna använder ett nytt elektriskt system ombord som tar energin från en trolleylösning som driftsätter motorn direkt, samtidigt som den laddar ett batterisystem.
I nedförsbackarna laddar det regenerativa bromssystemet batteriet, vilket minskar laddningsbehovet när lastbilen är påkopplad på vagnen. Det innebär att lastbilen kan vara i kontinuerlig drift utan laddningsavbrott och kan upprätthålla en hög produktivitet samtidigt som ett sofistikerat energi- och värmehanteringssystem maximerar batteriets livslängd.
På slät mark körs dumpern på det inbyggda batteriet. I uppförsbackar använder den kraft från den externa trolleylösningen. I nedförsbackar använder lastbilen energi som återvunnits vid regenerativ bromsning till att ladda batteriet.
Detta, hävdar Cavalcante, ”ger ett sunt kretslopp som minskar lastbilens energianvändning.”